Förtroendekris för sociala medier


En ny undersökning visar på förtroendeproblem för sociala medier när brottsligheten på nätet ökar. Åtta av tio är rädda för stöld av personlig information i sociala nätverk – men vi svenskar är mindre oroade än andra.

Användarbasen för sociala medier ökar kraftigt, inte bara i världen utan också i Sverige. Enligt Facebooks egna färska siffror är vi nu över 3 miljoner aktiva svenskar som mer eller mindre regelbundet använder tjänsten. Twitter och framför allt antalet svenskar på Twitter är omdebatterat men enligt twitters egen statistik (och med hjälp av beräkningar från socialamedier.se) så ska vi snart vara över 300 000 svenska användare.

Vi tillbringar allt mer tid på sociala webbtjänster, den delen av våra liv bli allt viktigare och vi blir mer och mer villiga att låta våra liv och vår person bli transparenta för den breda allmänheten.

Samtidigt är våra exponerade personuppgifter hetstoff i media och det skrivs spaltmeter dagligen i svensk press, både om riskerna och om hur vi bäst skyddar oss mot cyberkriminella. Frågan är då hur oroliga vi egentligen är och om det i så fall påverkar våra nätmönster?

I dagarna släppte RSA en undersökning med titeln 2009 Online Security Survey där man presenterar tankevärda och till viss del oroande siffror på hur konsumenter upplever säkerheten på internet.

Jag törs nog säga att det är allmänt känt idag att sociala medier i ökande utsträckning utgör en bas för kriminella som vill starta phisingattacker, sprida skadlig kod eller stjäla personlig information om användare (20 procent av attackerna på internet riktar sig specifikt mot sociala nätverk enligt Breach Security Labs). T.ex. har Facebook flera gånger under åren varit tvungen att rensa bland deras tredjepartsapplikationer eftersom de har innehållit skadlig kod.

RSAs undersökning visar att över 80 % är bekymrade eller mycket bekymrade över att andra ska komma åt eller stjäla deras personliga information i sociala nätverk på internet. Här är visserligen svenskarna bland dem som bekymrar sig minst, då endast 64 procent av oss uppger att vi känner denna oro. Men trots det så kan man inte kalla dessa siffror för någonting annat än en förtroendekris för sociala medier i allmänhet.

Grunden för hela affärsmodellen kring sociala medier är ju att användaren ska dela med sig så mycket som möjligt om sig själv och att de aktivt skall arbeta för att bredda sina nätverk. Givetvis påverkar oron för säkerheten deltagandet, vilket också undersökningen visar (över 33 % ändrar sina beteenden på internt p.g.a. rädsla). Det har t.o.m. gått så långt att sju av tio svenskar kan tänka sig att använda säkrare identifieringsmetoder om det skulle erbjudas, som t.ex. en koddosa. Skulle detta införas så är jag övertygad om att det skulle innebära döden för all social media.

Så hur löser vi problemet. Jag har själv tyvärr inget svar på det. Det finns idag en del olika varianter på centraliserade system för inloggning, ett av flera som är värt att nämna är OpenID. Tyvärr lider även dessa av brister. Men kanske är det ändå rätt väg att gå. Det är alltid enklare att befästa en front än flera, det är historien i sig själv ett bevis på.

Kommentera