Twitter påverkar SJ

Tack vare alla svenskar på Twitter införs fr.o.m. i maj en ny vegetarisk varmrätt i bistron på SJ:s tåg. Här snackar vi bra arbete med sociala medier från ett företag i framkant.

Twitter är ett utmärkt kommunikationsverktyg och sakta men säkert börjar svenska företag och organisationer få upp ögonen för den kraft som det tillför deras arbete med kundrelationer. Detta gäller självklart inte alla, många är fortfarande med för att vara med, utan tanke eller strategi för hur eller varför.

Ett lysande exempel på hur man som företag eller organisation skall arbeta med twitter står SJ för. Vad de har gjort är att lägga ut en del av sin kundtjänst direkt på twitter med fasta öppettider och allt. Mellan klockan 09.00 – 16.00 sitter ett flertal medarbetare online och svarar på frågor och ger tips.

Nu senast ändrade SJ sin meny efter begäran från olika svenska twittrare:

För att kunna hantera denna typ av närvaro på Twitter använder sig SJ av samma verktyg som jag gör i mitt arbete. Tjänsten cotweet är ett gratis webbaserat samarbetsverktyg som låter flera personer administrera ett eller flera twitterkonton gemensamt. Cotweet håller också koll på specifika sökord och kan e-posta nya tweets direkt till den person som för tillfället är ansvarig.

Fantastiskt arbete med sociala medier SJ!

Du hittar @SJ_AB på twitter här. Besök dem och lär av hur de arbetar. Glöm inte att börja följa mig också, om du inte redan gör det. Jag heter naturligtvis @bywire även på twitter.

2 reaktion på “Twitter påverkar SJ

    1. Tommy Gabrielsson Inläggsförfattare

      Ja det är både bra och gratis. Framför allt är det bra om du administrerar flera konton på twitter och vill kunna fördela ansvaret. Testa, du kommer att bli glatt överraskad.

      Svara

Kommentera