Digital PR med sociala pressrum


Företag, organisationer och privatpersoner, alla pratar idag om sociala medier. Många använder sig aktivt av olika webbtjänster för att nå ut med sina budskap, men få lyckas koppla ihop sin befintliga PR-verksamhet med den digitala. Ett socialt pressrum kan vara en del av lösningen.

I dagens medielandskap där vi alla konstant bombarderas av nya budskap krävs det lite mer än pressmeddelanden och snygga whitepapers för att lyckas bryta igenom bruset. Det finns gott om evangelister för sociala medier men trots det så lever tyvärr de flesta företag kvar i det förgångna när det gäller tänket kring marknadsföring.

Ett bra exempel på det kan man se om man undersöker organisationers eller företags pressrum på deras officiella webbplatser. Oftast är det samma lika. Nyheter listas fint i en spalt, utvalda pressbilder finns att ladda ned direkt från sidan och det pressenteras några viktiga kontaktuppgifter. Visst, det är givetvis en del i PR- och pressarbetet men var är kommunikationen?

Ditt företag definieras inte längre (bara) av det som ni själva kommunicerar. Relationen till ert varumärke formas framför allt av utomstående på andra digitala platser än på er webbsida. Det är en viktig lärdom som kommunikationsavdelningarna måste ta till sig innan det är för sent. Att blunda för åsikter på internet gör inte att åsikterna försvinner.

Saker och ting håller nu sakta men säkert på att förändras. Men tyvärr är det fortfarande så att för mycket energi går åt till att diskutera huruvida Facebook, bloggar, Twitter och andra sociala medier verkligen är relevanta för företag och organisationer. Istället för att fundera så mycket borde varje sund PR-avdelning använda sig av de kanaler som nu erbjuds gratis för att skapa mervärde åt sina kunder. Glöm inte att människor idag väljer att spendera fler timmar framför datorn än vad de gör framför sin TV.

Känner du dig träffad av kritiken? Inte? Så ditt företag eller organisation tillhör en av dem som redan har förstått styrkan i att använda sociala medier i ert kommunikationsarbete? Bra. Ni diskuterar med (potentiella) kunder på Twitter, ni lägger ut virala filmer på Youtube, ni använder sedan länge fansidor på Facebook för kampanjer och ni uppmanar era anställda att blogga på arbetstid? Super! Då är det hög tid att ta ännu ett steg, att koppla samman er digitala PR med den redan befintliga. Det är dags att skapa ett pressrum på er webbsida som kombinerar pressmeddelanden och nyheter med relevanta flöden från olika sociala medier. Ett ”socialt pressrum”.

Här kommer några handfasta tips på vad jag anser att ni bör tänka på när ni skapar ert sociala pressrum. Allt kanske inte kan genomföras, men ju fler ingredienser desto bättre resultat. I slutet av artikeln kommer jag också att visa några bra exempel som man kan inspireras av.

Ett socialt pressrum

Givetvis ska ni behålla era pressmeddelanden och nyheter men länka också in bloggar och microbloggar från era anställda (filtrera på ord som specifikt rör er), lyft fram vad andra bloggar om när det gäller ert varumärke (twingly har en bra tjänst för det) och se till att det finns filmer och bilder, givetvis hämtade från stora sociala webbtjänster så som Youtube och flickr (ni ska givetvis använda samma tjänster som era kunder gör). Stanna inte vid att bara hämta bilder och filmer från era officiella konton utan låt också relaterat material följa med i flödet.

Ett bra exempel på ett företag som använder sig av relaterat material är Nookia. De väljer att i sitt sociala pressrum ta med flickrbilder från andra utomstående användare. Det enda som krävs för att få med sin bild är att den är taggad med ett varumärke från Nookia. Genom en sådan enkel lösning får de med bilder från ”verkliga” situationer där deras produkter finns närvarande. På så sätt skapas ett mervärde för besökaren/bloggaren/journalisten som besöker Nookias hemsida. Mervärdet förbättrar relationen som i sin tur ökar chansen för Nookia att få bra medial täckning på sina utspel.

När det gäller system för att hitta information i ert sociala pressrum så ska ni givetvis ha en bra sökfunktion, men ni bör också använda taggar och kategorier för att dela in ert material. Undersök bloggformatet om ni saknar inspiration för hur det ska se ut.

Tänk på att göra det så enkelt som möjligt att hitta ert företag eller organisation på andra sociala webbsidor, lägg till synliga länkar till er på Facebook, twitter, flickr o.s.v. Låt också allt material kunna delas och bokmärkas. Det finns idag färdigutvecklade ”Share this”-knappar till nästan alla webb- och bloggvertyg som ni kan använda er av. Oftast gratis dessutom.

Elextrolux låter besökaren prenumerera på nyheter via RSS eller e-postMan ska inte aktivt behöva besöka ert pressrum för att kunna ta del av information och nyheter. Erbjud era besökare en prenumerationstjänst på nyheter via RSS och e-post. Dela gärna in nyheterna i olika kategorier så att prenumeranten specifikt kan välja vilka typer han eller hon är intresserad av.

Tillåt kommentarer på allt som ni publicerar. Ett socialt pressrum blir inte speciellt socialt om det bara är ni som låter. Tänk på att svara på kommentarerna också, om ni för en öppen dialog med era besökare så stärks förtroendet och relationen till ert varumärke.

Slutligen får ni inte glömma att använda er av creative-commons-licens på allt material. Ni vill ju att bloggare och journalister ska skriva om er så varför inte underlätta för dem så mycket som möjligt.

Goda exempel

Förhoppningsvis har ni nu fått lite inspiration till hur ni ska konstruerar ett sociala pressrum till ert företag eller organisation. Lämna gärna en kommentar om ni har egna tips eller exempel.

En reaktion på “Digital PR med sociala pressrum

Kommentera