Etikettarkiv: bloggar

Samla in pengar eller ta betalt på internet

Vill du börja sälja eller säljer du kanske redan varor på internet via faktura. Du vet väl om att du enkelt och billigt kan integrera olika betallösningar på din webbsida/webbshopp som hanterar dina betalningar åt dig. Tidigare har jag använt mig av paypal.com men nu finns också den svenska varianten, Payson. Via dem kan du på ett enkelt sätt och få tillgång till Visa, MasterCard, internetbankerna samt fakturabetalningar med ett avtal och en integration. Läs mer om Payson här www.payson.se

Du kan också enkelt använda Paysons betalknapp för att samla in bidrag, medlemsavgifter eller andra kostnader till din webbplats. Här kan du läsa mer om Paysons betalknapp www.payson.se/tjänster/betallänk

Flera av de stora webbshopparna som är utvecklade till WordPress stödjer redan payson som betallösning. Några exempel är WP e-commerce, eShop och Woo Themes webbshopps-teman. Mer finns att läsa på paysons webbsida. Lycka till med försäljningen.

Vinn en iPad på City Network

Jag vet att det var ett tag sedan jag postade något nytt på bloggen. Jag jobbar med sociala medier till vardags på riksdagen och som ni kanske känner till så är det valrörelse. Det har tagit all min tid, tyvärr.

Anledningen till den här posten är att City Network har utlyst en tävling där bloggare som har ambitioner att bli proffs (leva på sin blogg) kan vinna en iPad. Nu vet jag inte om jag själv egentligen har de ambitionerna men att vara med i tävlingen vill jag. Vem vill inte ha en iPad?

Det här kan man vinna:

1: pris – iPad 3G, WiFi, 32GB
2:a pris – Smidig extern hårddisk på 500GB
3:e pris – Rejält SD-minneskort på 32GB

Alla finalisterna blir intervjuade, får sina bloggar uppmärksammade och erbjuds sponsrad hosting hos City Network under ett års tid.

Har du själv en blogg och vill vara med och tävla, surfa då in på tävlingssidan och läs hur du ska göra för att få vara med.

Ett tips för att lyckas i tävlingen är att följa gästbloggarna på City Network (Andreas Bard, Tommy k Johansson och Jesper Åström) som kommer att skriva om hur du bäst lyckas med din blogg.

6 verktyg som fixar flödet (RSS)


RSS (Really Simple Syndication) förenklar verkligen dagen för oss som regelbundet följer många bloggar och nyhetssidor på nätet. Trots att det nu är år 2010 så finns det faktiskt fortfarande sidor som inte har stöd för detta. Här kommer några tips på tjänster som ordnar RSS till vilken sida som helst.

Det finns många anledningar till att älska RSS. Det underlättar givetvis enormt att kunna samla alla nya inlägg och nyheter på en och samma webbtjänst eller i ett och samma program. Tänk bara på tiden det skulle ta att behöva surfa runt på kanske 50 olika bloggar dagligen, bara för att kolla om det har skrivits något nytt. Men det finns fler fördelar med RSS. Om du inte känner till vad RSS är kan du läsa en utförlig beskrivning på Wikipedia.

Som ni kanske känner till så designar och utvecklar jag en hel del webbsidor och bloggar. Mitt förstahandsval när det gäller CMS är WordPress och jag utvecklar nästan bara till det systemet. WordPress har en väldigt bra importeringsfunktion när det gäller att automatiskt flytta över gamla nyheter och inlägg från andra system vilket underlättar mitt arbete rejält. Alla system stöds givetvis inte, men om ditt system saknas så finns alltid möjligheten att importera via RSS.

Tyvärr saknar många webbverktyg och webbsidor fortfarande stöd för RSS, speciellt de som är skapade innan 2005. Men misströsta inte, inga problem saknar lösningar. Nedan listar jag några webbverktyg som skapar ett RSS-flöde till vilken webbsida som helst.

Ponyfish
Ponyfish är ett gratis webbaserat verktyg som låter dig skapa egna RSS-flöden från nästan vilka webbsidor som helst. Allt du behöver göra är att ange adressen till den webbsida du vill göra om.

Feedmarklet (länken fungerar inte längre)
Feedmarklet fungerar på samma sätt som Ponyfish. Skillnaden är att du också kan lägga till en knapp i din webbläsare för att lägga till nya sidor på ett enkelt sätt.

Feed43
Feed43 är antagligen det bästa verktyg som jag har hittat. Det är däremot långt ifrån enkelt att använda. Antalet inställningsmöjligheter gör att det kan bli för svårt för dem som inte känner till hur man kodar webbsidor. Kan du det så är Feed43 ditt verktyg.

Page2rss
Ett gratis verktyg som fungerar på samma sätt som Ponyfish. Förutom att skapa RSS-flöden så kan verktyget också posta uppdateringar automatiskt till ditt Twitterkonto.

Feedity
Feedity är ett väl fungerande system med lite fler inställningsmöjligheter än att bara kunna ange en webbadress.

Feedyes
Feedyes är ett gratis webbaserat verktyg som låter dig skapa egna RSS-flöden från nästan vilka webbsidor som helst. Allt du behöver göra är att ange adressen.

Kommentera gärna om du vet andra tjänster som också är bra.

Adjö nofollow – kommentera och få länkjuice från bywire

Jag har från och med idag tagit bort taggen nofollow från kommentarer på bywire. För att skilja agnarna från vetet så krävs det tre godkända kommentarer innan taggen tas bort.

Sedan starten av bywire så har jag följt diskussionerna i bloggosfären kring taggen rel=”nofollow” på länkar i kommentarer. För er som inte vet vad nofollow är så kan ni läsa mer om det på wikipedia. Lite förenklat kan man säga att det är en tagg som gör sökmotorer blinda för externa länkar (länkar som leder till andra hemsidor).

En av de viktigaste faktorerna för att hamna högt i sökmotorer är att andra sidor länkar till din. I och med det tror t.ex. Google att din sida har högre relevans än andras. För att förhindra spam från kommentarer så har taggen nofollow införts som standard om du använder bloggverktyget WordPress (som jag gör på bywire).

Spammande via kommentarer har inte minskat, snarare tvärt om. Därför anser jag inte att nofollow fyller någon funktion, förutom att aktivt motverka viljan hos läsare att kommentera. Grunden i sociala medier i allmänhet och bloggar i synnerhet är kommunikationen. Utan den faller hela konceptet. Om någon av mina läsare bemödar sig att tillföra något till det jag har skrivit så ska dessa givetvis belönas med lite länkjuice från mig.

Så från och med idag har jag nu valt att ta bort nofollow från läsare som har tre eller fler godkända kommentarer. Så nu är det bara att kommentera på.

För er som använder WordPress och vill ta bort nofollow så kan jag rekommendera NoFollow Free (NOFF). Med denna plugin kan du själv ställa in hur du vill hantera länkar i kommentarer och du kan även lägga till svartlistade e-postadresser.

Andra som har skrivit om nofollow:
sökmotorkonsult, lindqvist, relevansanalys, jonsimon, webmastern, disruptive, utvbloggen & cynatic

Rösta i det lilla bloggpriset (avslutad)


Nu startar omröstningen som kommer att avgöra vilken bloggskribent som ska vinna det lilla bloggpriset och bli den lycklig ägaren av spelet Lips: Number One Hits med mikrofoner till Xbox 360.

Efter en mycket jämn kamp mellan Ett nytt liv och Sharp Gamer så kan vi nu utropa Sharp Gamer som vinnare av det lilla bloggpriset! Grattis Sharp Gamer!

För en vecka sedan utlyste jag en tävling här på bywire.se. Första steget var att samla in nomineringar på bra bloggar. Vi går nu in i fas två, där vi nu ska avgöra vilken blogg som ska vinna äran och spelet. Omröstningen pågår till och med lördagen den 20:e februari och du kan givetvis rösta på flera bloggar om du så skulle önska.

Namnen på bloggarna är klickbara (så att du enkelt kan besöka var och en innan du bestämmer dig) och du kan läsa motiveringarna för varje blogg på sidan där jag utlyste tävlingen. Så, uppmana dina vänner att rösta. Må bästa blogg vinna!

Digital PR med sociala pressrum


Företag, organisationer och privatpersoner, alla pratar idag om sociala medier. Många använder sig aktivt av olika webbtjänster för att nå ut med sina budskap, men få lyckas koppla ihop sin befintliga PR-verksamhet med den digitala. Ett socialt pressrum kan vara en del av lösningen.

I dagens medielandskap där vi alla konstant bombarderas av nya budskap krävs det lite mer än pressmeddelanden och snygga whitepapers för att lyckas bryta igenom bruset. Det finns gott om evangelister för sociala medier men trots det så lever tyvärr de flesta företag kvar i det förgångna när det gäller tänket kring marknadsföring.

Ett bra exempel på det kan man se om man undersöker organisationers eller företags pressrum på deras officiella webbplatser. Oftast är det samma lika. Nyheter listas fint i en spalt, utvalda pressbilder finns att ladda ned direkt från sidan och det pressenteras några viktiga kontaktuppgifter. Visst, det är givetvis en del i PR- och pressarbetet men var är kommunikationen?

Ditt företag definieras inte längre (bara) av det som ni själva kommunicerar. Relationen till ert varumärke formas framför allt av utomstående på andra digitala platser än på er webbsida. Det är en viktig lärdom som kommunikationsavdelningarna måste ta till sig innan det är för sent. Att blunda för åsikter på internet gör inte att åsikterna försvinner.

Saker och ting håller nu sakta men säkert på att förändras. Men tyvärr är det fortfarande så att för mycket energi går åt till att diskutera huruvida Facebook, bloggar, Twitter och andra sociala medier verkligen är relevanta för företag och organisationer. Istället för att fundera så mycket borde varje sund PR-avdelning använda sig av de kanaler som nu erbjuds gratis för att skapa mervärde åt sina kunder. Glöm inte att människor idag väljer att spendera fler timmar framför datorn än vad de gör framför sin TV.

Känner du dig träffad av kritiken? Inte? Så ditt företag eller organisation tillhör en av dem som redan har förstått styrkan i att använda sociala medier i ert kommunikationsarbete? Bra. Ni diskuterar med (potentiella) kunder på Twitter, ni lägger ut virala filmer på Youtube, ni använder sedan länge fansidor på Facebook för kampanjer och ni uppmanar era anställda att blogga på arbetstid? Super! Då är det hög tid att ta ännu ett steg, att koppla samman er digitala PR med den redan befintliga. Det är dags att skapa ett pressrum på er webbsida som kombinerar pressmeddelanden och nyheter med relevanta flöden från olika sociala medier. Ett ”socialt pressrum”.

Här kommer några handfasta tips på vad jag anser att ni bör tänka på när ni skapar ert sociala pressrum. Allt kanske inte kan genomföras, men ju fler ingredienser desto bättre resultat. I slutet av artikeln kommer jag också att visa några bra exempel som man kan inspireras av.

Ett socialt pressrum

Givetvis ska ni behålla era pressmeddelanden och nyheter men länka också in bloggar och microbloggar från era anställda (filtrera på ord som specifikt rör er), lyft fram vad andra bloggar om när det gäller ert varumärke (twingly har en bra tjänst för det) och se till att det finns filmer och bilder, givetvis hämtade från stora sociala webbtjänster så som Youtube och flickr (ni ska givetvis använda samma tjänster som era kunder gör). Stanna inte vid att bara hämta bilder och filmer från era officiella konton utan låt också relaterat material följa med i flödet.

Ett bra exempel på ett företag som använder sig av relaterat material är Nookia. De väljer att i sitt sociala pressrum ta med flickrbilder från andra utomstående användare. Det enda som krävs för att få med sin bild är att den är taggad med ett varumärke från Nookia. Genom en sådan enkel lösning får de med bilder från ”verkliga” situationer där deras produkter finns närvarande. På så sätt skapas ett mervärde för besökaren/bloggaren/journalisten som besöker Nookias hemsida. Mervärdet förbättrar relationen som i sin tur ökar chansen för Nookia att få bra medial täckning på sina utspel.

När det gäller system för att hitta information i ert sociala pressrum så ska ni givetvis ha en bra sökfunktion, men ni bör också använda taggar och kategorier för att dela in ert material. Undersök bloggformatet om ni saknar inspiration för hur det ska se ut.

Tänk på att göra det så enkelt som möjligt att hitta ert företag eller organisation på andra sociala webbsidor, lägg till synliga länkar till er på Facebook, twitter, flickr o.s.v. Låt också allt material kunna delas och bokmärkas. Det finns idag färdigutvecklade ”Share this”-knappar till nästan alla webb- och bloggvertyg som ni kan använda er av. Oftast gratis dessutom.

Elextrolux låter besökaren prenumerera på nyheter via RSS eller e-postMan ska inte aktivt behöva besöka ert pressrum för att kunna ta del av information och nyheter. Erbjud era besökare en prenumerationstjänst på nyheter via RSS och e-post. Dela gärna in nyheterna i olika kategorier så att prenumeranten specifikt kan välja vilka typer han eller hon är intresserad av.

Tillåt kommentarer på allt som ni publicerar. Ett socialt pressrum blir inte speciellt socialt om det bara är ni som låter. Tänk på att svara på kommentarerna också, om ni för en öppen dialog med era besökare så stärks förtroendet och relationen till ert varumärke.

Slutligen får ni inte glömma att använda er av creative-commons-licens på allt material. Ni vill ju att bloggare och journalister ska skriva om er så varför inte underlätta för dem så mycket som möjligt.

Goda exempel

Förhoppningsvis har ni nu fått lite inspiration till hur ni ska konstruerar ett sociala pressrum till ert företag eller organisation. Lämna gärna en kommentar om ni har egna tips eller exempel.

Tävla om Lips Number One Hits med mikrofoner till Xbox 360


Var med och tävla i det lilla bloggpriset och vinn Lips: Number One Hits med mikrofoner. Tävlingen pågår till och med den 20 februari. Nomineringar mottages från och med den 4 februari.

Jag var en av dem som fick chansen att gå på 2009 års Superbrand Awards. Som på varje gala med rang delades det givetvis ut en goodiebag. En av sakerna som ingick i denna påse var spelet Lips: Number One Hits med mikrofoner (xbox 360).

Nu är det så att jag inte har något Xbox 360 och jag har ingen plan på att köpa ett heller. Så varför inte arrangera en tävling där du som bloggare kan vinna spelet?

Den 3:e februari avgjordes tävlingen det stora bloggpriset. Min favorit vann givetvis inte (förlåt, men grattis Moderskeppet!) och jag vet att det finns många bloggare uti i bloggosfären som inte nådde upp till nomineringsgränsen men som ändå borde få chansen att vinna något slags pris för sin journalistiska insats.

Därför så inför jag nu tävlingen det lilla Bloggpriset!

Det lilla bloggpriset

Från och med i dag fram till och med den 12:e februari tar jag mot nomineringar på bloggare som borde vinna det lilla bloggpriset, skriv dem som en kommentar nedan, motiver gärna. Det finns bara en kategori och det är bloggare. Du kan givetvis nominera dig själv och det finns ingen begränsning på antalet nomineringar som du får göra. Alla nominerade kommer att få vara med i tävlingen (med undantag för erotiskt och hatiskt innehåll o.s.v.).

Den 13:e februari läggs en omröstning upp på bywire.se där du sedan kan rösta på din kandidat (eller dig själv). Omröstningen pågår en vecka och vinnaren presenteras på lördag den 20 februari. Vinnaren blir den lyckliga ägaren till ett exemplar av Lips: Number One Hits med mikrofoner, plus den stora äran givetvis. Let the game begin.

Lycka till!