Etikettarkiv: bloggar

Missa inte att rösta i Stora bloggpriset

Just nu pågår Sveriges största tävling för bloggare, Stora bloggpriset. Förra årets vinnare i kategorin ”Prylar och teknik”, moderskeppet.se är återigen nominerad men min röst faller på Tommy K Johanssons blogg om prylar och teknik. Jag röstar inte på den snyggaste bloggen (då skulle moderskeppet vinna över tkj) utan på det välskrivna och väldigt varierande innehållet.

”Stora Bloggpriset är ett årligen återkommande evenemang för att utse årets bästa svenska bloggare. Bakom priset, som instiftades 2008, står Aftonbladet och Bloggportalen och syftet är att främja goda prestationer inom svenskt bloggande. Fem finalister i varje kategori nomineras av en bloggpanel och vinnarna kommer utses av svenska folket genom en webbomröstning.”

Aftonbladet har idag en artikel om de fem nominerade i kategorin ”Vardagsliv & fritid”. Tidigare har bloggare från kategorierna ”Design & Inredning” och ”Politik och Samhälle” blivit intervjuade.

Även om bywire.se är en väldigt ny blogg så är målet givetvis att jag någon gång i framtiden själv ska bli nominerad. Det skulle vara väldigt roligt. Men som med allting är det bara att ligga i och hoppas.

Jag önskar alla deltagare lycka till. Missa inte att rösta du också!

Skobranschen blir social

Nu är det inte längre bara nyhetsföretagen som tar hjälp av twingly för att hitta bloggposter om sina artiklar och produkter. Idag lanserade skoföretaget brandos.se tillsammans med twingly, en tjänst där de låter köparen ta del av mer information (ros och ris?) via bloggosfären om företaget och om respektive produkt.

Jag tror att det här faktiskt kan vara en smart drag av brandos. De största och mest lästa bloggarna idag är ju modebloggar. Och är det något som bloggare gillar så är det ju uppmärksamhet och inlänkar. Jag kan bara önska dem lycka till och tacka dem för sin pionjärsanda.

Men förhoppningsvis stannar det inte här. Fler branscher borde släppa kontrollen och låta konsumenterna komma till tals på deras webbplatser. Vad är det företagen är rädda för? Kritik? Är det inte bättre att kunna bemöta den potentiella kritik som finns än att låta den härja fritt på andra platser på nätet?

Nej, fram för mer öppenhet. Släpp in konsumenten. Det skulle alla företag tjäna på. Eller vad anser du som läser det här?

Kommer snart-sidan

Ni som var med från början när det hela med webb och IT begav sig kommer säkert ihåg alla dessa webbsidor som endast innehöll textraden ”kommer snart”. Geocities, Spray och alla andra ”gratis” webbhotell gjorde sitt för att etablera detta citat till en ISO-standard för hur nya webbsidor skulle se ut.

Under 90-talet när detta var populärt fick man lära sig att en webbsida med någon liknande text troligtvis aldrig skulle bli klar. Idag brukar det se annorlunda ut.

En kommer snart-sidan fyller ett mycket viktigt syfte: att låta folk veta att du jobbar på något, men att det inte är riktigt klart än. Naturligtvis kan du enkelt skapa din webbplats eller webbapplikation lokalt och på så sätt aldrig behöva oroa dig för att en kommer snart-sida. Men för att ditt nya projektet ska bli framgångsrikt måste du få folk intresserade långt innan du startar. Läs mer