Etikettarkiv: facebook

Hyr och se film på Facebook

Idag lanserar Headweb tillsammans med SF en ny applikation där du kan hyra och titta på film direkt via Facebook.  För tillfället är utbudet väldigt begränsat (läs en film) men med tanke på potentialen så lär det inte dröja länge innan alla Headwebs filmer finns tillgängliga.

Enligt mig så är detta ett genidrag och jag är förvånad över att inte t.ex. Voddler redan har gjort samma satsning. Istället för att försöka dra in människor till sin befintliga sajt så kommer nu Headweb erbjuda samma utbud på en plattform där ”alla” redan är och som de känner sig bekväm med. Borta är plötsligt alla trösklar.

Att det dessutom kommer bli tokenkelt att sprida filmerna till sina vänner gör att detta inte kan bli någonting annat än en succé.

Jag har följt Headweb under en tid och det som är intressant med detta bolag är att de redan från start har förstått potentialen med sociala medier. Alla deras pressbilder finns för nedladdning via Flickr, de använder Newsdesk för pressmeddelanden, registrering på sajten behövs inte då de använder Facebook Connect och de håller för fullt på med att lansera sin applikation för iPhone (även om iPhone i sig inte är ett socialt media). Bra jobbat Headweb!

Kolla in Headwebs facebook-app här.

Håll koll på prylarna med Hypezoo

Om du är som jag, lite lagom pryltokig och vill veta direkt när en ny version av just din favorit lanseras? Då är hyperzoo precis den webbtjänst som du behöver.

Tobias (PriceRunner) och Daniel Hasselrot (Atex Polypol) har utvecklat en intressant tjänst för att bevaka nysläpp av produkter. Tjänsten heter Hypezoo och med dess hjälp kan du följa hela livscykeln av en produkt, från rykten om att den kanske kommer, till verkligt släpp.

Medan du väntar kan du läsa bloggposter, pressmeddelanden och nyheter om produkten, allt samlat på hypezoo.com. Om du registrerar dig via e-post eller via ditt konto på Facebook så erbjuder de också en uppdateringstjänst som ”varnar” dig direkt då produkten lanseras. Man vill ju inte missa att vara först…

Idag finns följande produktkategorier att bevaka: mobiltelefoner, kameror och spel. Fler kategorier kommer lanseras eftersom.

Hypezoo har funnits sedan 2009 och jag vet inte riktigt hur jag har kunnat missa den. Anledningen till att jag nu skriver om tjänsten är p.g.a. ett pressmeddelande som damp ned i min e-postkorg idag med titeln ”Förhandsbokning av iPhone 4 stoppad”. Tydligen så har användare av Hypezoo kunnat förhandsbeställa telefonen innan Telenor han stänga ned erbjudandet p.g.a. för stor efterfrågan. Ett gott betyg för Hypezoo.

För att testa dess funktioner har jag registrerat en produkt som jag är intresserad av. Kan ni gissa vilken? Rätt svar, iPhone 4. Det ska bli intressant att få se hur snabb de är på att informera mig, när väl den kommer till Sverige.

Facebook – massinbjud dina vänner

UPPDATERAD DECEMBER 2012: Nu fungerar scriptet igen!

Är du trött på att klicka på hundratals vänner varje gång du vill bjuda in dem till ett event, en grupp eller kanske en applikation på Facebook. Med ett enkelt trick kan du nu göra det med bara ett klick. Här kommer en guide som steg för steg visar dig hur.

Om du är en av de 33 procent svenskar som är medlem på Facebook så vet du att man fullständigt drunknar i inbjudningar till olika events, grupper, applikationer och fansidor. Det här kan verkligen vara irriterande. Samtidigt är facebook ett extremt bra kampanjverktyg som om det används rätt, på allvar kan skapa opinion. Se bara på kampanjen mot Urban Outfitters.

Jag jobbar som bekant med sociala medier vilket innebär att jag ganska ofta bjuder in mina kontakter till olika kampanjsidor och events. Idag är man tvungen att aktivt klicka på varenda kontakt för att kunna skicka en inbjudan. Har man några hundra vänner kan det ganska fort bli väldigt frustrerande och tidskrävande. Det här är en ”spärr” som Facebook medvetet har implementerat för att slippa inbjudningsspam, vilket givetvis är bra. Men om man är en ansvarstagande facebookanvändare (som vi alla givetvis är) så fyller den ingen funktion.

Efter lite forskning har jag hittat ett sätt att gå runt klicka-på-varje-vän-för-att-bjuda-in-spärren. Med hjälp av lite javascript så kan du nu automatiskt markera alla dina vänner samtidigt. Obs, Jag har bara testat scriptet med Firefox och Safari.

För att detta ska fungera så måste du befinna dig på facebooksidan där du väljer vilka vänner som ska få din inbjudan. Du måste också scrolla ned bland alla vänner så att de är synliga i inbjudningsrutan.

Håll in den vänstra musknappen på länken nedan och dra den till ditt bokmärkesfält. Sedan är det bara att klicka på bokmärket varje gång du vill markera alla dina vänner.

FaceBook MI

Instruktionsvideo

Digital PR med sociala pressrum


Företag, organisationer och privatpersoner, alla pratar idag om sociala medier. Många använder sig aktivt av olika webbtjänster för att nå ut med sina budskap, men få lyckas koppla ihop sin befintliga PR-verksamhet med den digitala. Ett socialt pressrum kan vara en del av lösningen.

I dagens medielandskap där vi alla konstant bombarderas av nya budskap krävs det lite mer än pressmeddelanden och snygga whitepapers för att lyckas bryta igenom bruset. Det finns gott om evangelister för sociala medier men trots det så lever tyvärr de flesta företag kvar i det förgångna när det gäller tänket kring marknadsföring.

Ett bra exempel på det kan man se om man undersöker organisationers eller företags pressrum på deras officiella webbplatser. Oftast är det samma lika. Nyheter listas fint i en spalt, utvalda pressbilder finns att ladda ned direkt från sidan och det pressenteras några viktiga kontaktuppgifter. Visst, det är givetvis en del i PR- och pressarbetet men var är kommunikationen?

Ditt företag definieras inte längre (bara) av det som ni själva kommunicerar. Relationen till ert varumärke formas framför allt av utomstående på andra digitala platser än på er webbsida. Det är en viktig lärdom som kommunikationsavdelningarna måste ta till sig innan det är för sent. Att blunda för åsikter på internet gör inte att åsikterna försvinner.

Saker och ting håller nu sakta men säkert på att förändras. Men tyvärr är det fortfarande så att för mycket energi går åt till att diskutera huruvida Facebook, bloggar, Twitter och andra sociala medier verkligen är relevanta för företag och organisationer. Istället för att fundera så mycket borde varje sund PR-avdelning använda sig av de kanaler som nu erbjuds gratis för att skapa mervärde åt sina kunder. Glöm inte att människor idag väljer att spendera fler timmar framför datorn än vad de gör framför sin TV.

Känner du dig träffad av kritiken? Inte? Så ditt företag eller organisation tillhör en av dem som redan har förstått styrkan i att använda sociala medier i ert kommunikationsarbete? Bra. Ni diskuterar med (potentiella) kunder på Twitter, ni lägger ut virala filmer på Youtube, ni använder sedan länge fansidor på Facebook för kampanjer och ni uppmanar era anställda att blogga på arbetstid? Super! Då är det hög tid att ta ännu ett steg, att koppla samman er digitala PR med den redan befintliga. Det är dags att skapa ett pressrum på er webbsida som kombinerar pressmeddelanden och nyheter med relevanta flöden från olika sociala medier. Ett ”socialt pressrum”.

Här kommer några handfasta tips på vad jag anser att ni bör tänka på när ni skapar ert sociala pressrum. Allt kanske inte kan genomföras, men ju fler ingredienser desto bättre resultat. I slutet av artikeln kommer jag också att visa några bra exempel som man kan inspireras av.

Ett socialt pressrum

Givetvis ska ni behålla era pressmeddelanden och nyheter men länka också in bloggar och microbloggar från era anställda (filtrera på ord som specifikt rör er), lyft fram vad andra bloggar om när det gäller ert varumärke (twingly har en bra tjänst för det) och se till att det finns filmer och bilder, givetvis hämtade från stora sociala webbtjänster så som Youtube och flickr (ni ska givetvis använda samma tjänster som era kunder gör). Stanna inte vid att bara hämta bilder och filmer från era officiella konton utan låt också relaterat material följa med i flödet.

Ett bra exempel på ett företag som använder sig av relaterat material är Nookia. De väljer att i sitt sociala pressrum ta med flickrbilder från andra utomstående användare. Det enda som krävs för att få med sin bild är att den är taggad med ett varumärke från Nookia. Genom en sådan enkel lösning får de med bilder från ”verkliga” situationer där deras produkter finns närvarande. På så sätt skapas ett mervärde för besökaren/bloggaren/journalisten som besöker Nookias hemsida. Mervärdet förbättrar relationen som i sin tur ökar chansen för Nookia att få bra medial täckning på sina utspel.

När det gäller system för att hitta information i ert sociala pressrum så ska ni givetvis ha en bra sökfunktion, men ni bör också använda taggar och kategorier för att dela in ert material. Undersök bloggformatet om ni saknar inspiration för hur det ska se ut.

Tänk på att göra det så enkelt som möjligt att hitta ert företag eller organisation på andra sociala webbsidor, lägg till synliga länkar till er på Facebook, twitter, flickr o.s.v. Låt också allt material kunna delas och bokmärkas. Det finns idag färdigutvecklade ”Share this”-knappar till nästan alla webb- och bloggvertyg som ni kan använda er av. Oftast gratis dessutom.

Elextrolux låter besökaren prenumerera på nyheter via RSS eller e-postMan ska inte aktivt behöva besöka ert pressrum för att kunna ta del av information och nyheter. Erbjud era besökare en prenumerationstjänst på nyheter via RSS och e-post. Dela gärna in nyheterna i olika kategorier så att prenumeranten specifikt kan välja vilka typer han eller hon är intresserad av.

Tillåt kommentarer på allt som ni publicerar. Ett socialt pressrum blir inte speciellt socialt om det bara är ni som låter. Tänk på att svara på kommentarerna också, om ni för en öppen dialog med era besökare så stärks förtroendet och relationen till ert varumärke.

Slutligen får ni inte glömma att använda er av creative-commons-licens på allt material. Ni vill ju att bloggare och journalister ska skriva om er så varför inte underlätta för dem så mycket som möjligt.

Goda exempel

Förhoppningsvis har ni nu fått lite inspiration till hur ni ska konstruerar ett sociala pressrum till ert företag eller organisation. Lämna gärna en kommentar om ni har egna tips eller exempel.

Brave Arms 3D – Facebookspel på steroider


Är du trött på Farmville, Maffia Wars och andra varianter på management-spel på Facebook? Håll i hatten, för snart lanseras ett äkta ”shoot ém up” som är spelbart direkt i webbläsaren via världens största(?) sociala nätverk.

Facebooks öppna API har resulterat i att en mängd tredjepartsapplikationer och spel har utvecklats för deras plattform. Tidigare har spelen varit relativt enkla när det gäller grafik och spelsystem. Nu har 3G Studios, utvecklarna bakom spel så som Rock Band och Fitness Ultimatum 2009 släppt information om sin senaste skapelse, Brave Arms, som radikalt kommer att förändra synen på facebookspel.

Brave Arms är ett 3D-spel i sann shoot-ém-up-anda där du kommer att kunna spela ensam eller tillsammans med andra i klassiska deathmatches. Spelet laddas direkt i webbläsaren och kommer inte att kräva något externt program för att kunna köras. Grafiken påminner till vissa delar om spel så som GTA och Team Fortress 2 och har en klassisk seriekänslan över sig när det gäller karaktärer och miljöer.

Det finns 3D-spel som även tidigare varit spelbara endast med hjälp av moderna webbläsare, som t.ex. Id Softwares Quake Live. Skillnaden är att Brave Arms kopplar ihop sitt spel med den enorma användarbasen på Facebook. Om spelet, rent prestandamässigt håller måttet, kan det inte bli någonting annat än en succé.

Spelet lanseras i mars men du kan redan nu reservera ett användarnamn.

Begå digitalt självmord


Är du trött på ditt digitala liv? Vill du ha (mer) tid till din partner eller kanske till ditt arbete? Vill du en gång för alla ”gå till de sälla jaktmarkerna” på ett enkelt, smärtfritt och elegant sätt? Här kommer webbtjänsterna som du behöver.

Det strömmar till nya användare på alla stora sociala webbplatser så som Facebook, Twitter och Myspace. Processen att registrera sig blir enklare och enklare och nya tjänster tillkommer dagligen. Vi spenderar tillsammans över fem miljarder minuter om dagen bara på Facebook. Kanske har du börjat inse att det finns annat här i livet än att hänga framför datorn och vill en gång för alla ta bort dina konton. Men hur gör man egentligen om man vill ta livet av sin nätidentitet?

De som har försökt att ge sig på att ta bort sig själv från nätet vet att det inte alltid är det lättaste. Om man tar Facebook som exempel så är du tvungen att logga in, radera varje bild som du tidigare glatt har laddat upp, radera varje anteckning, säga hejdå till alla vänner så att de inte tror att du har dött på riktigt och sedan leta upp den sida där du stänger ned ditt konto. Inte det enklaste om du frågar mig.

Som tur är finns det nu flera webbtjänster som tar hand om allt detta åt dig. Kom ihåg att du själv är ansvarig om du använder dig av någon av dessa tjänster. Det finns alltid en risk att dina uppgifter blir stulna och att de används för phishing eller andra otrevligheter.

Seppukoo


Den här tjänsten låter dig ta livet av din identitet på Facebook. Du får först välja dina sista ord (skickas ut som meddelande till dina vänner) och sedan skapa en ”minnessida” som dina vänner kan besöka för att lämna sina kondoleanser. Du tjänar också poäng för varje vän som själv begår ”seppukoo” efter ditt eget digitala självmord. Dina poäng rankas sedan mot andras i en topplista. (Tack Micke för tipset)

Visa sidan: http://www.seppukoo.com


Webb2.0 Suicide Machine


Enligt denna sidas uträkning tar det närmare tio timmar att radera alla sina vänner (beräknat på tusen stycken) från twitter eller facebook. Webb2.0 Suicide Machine gör detta på under 60 minuter. Dessutom händer allt automatiskt direkt på skärmen så att du grafiskt kan följa varje steg (se filmerna nedan). Du har också möjlighet att skriva ett sista ord som postas ut innan du vandrar vidare. Fungerar med Facebook, Twitter, Myspace och LinkedIn.

Visa sidan: http://suicidemachine.org/


Delete Your Account


Den här tjänsten är ingen automatisk kontoraderare men den kan likväl vara bra att känna till. Här får du information om hur du gör för att manuellt radera dig från de flesta sociala webbtjänster som finns. Du kan välja mellan att leta efter din tjänst bland de populära, bland de senaste tillagda eller helt enkelt genom att använda sökfunktionen:

Visa sidan: http://deleteyouraccount.com/


My Web Will

Om mina tidigare tips har varit av det skämtsamma slaget så är den här sidan helt seriös. Vad händer egentligen med dina konton om du på riktigt skulle avlida? Som en lösning på det problemet har Lisa Granberg, student på Beckmans Designhögskola, utvecklat en tjänst där du i förväg kan bestämma vad som ska hända med ditt liv på nätet när du dör, ett så kallat digitalt testamente. Fyll i hur du vill hantera alla dina profiler, bloggar o.s.v. och låt sedan My Webb Will sköta om det åt dig när du inte längre finns.

Visa sidan: http://mywebwill.se

Förtroendekris för sociala medier


En ny undersökning visar på förtroendeproblem för sociala medier när brottsligheten på nätet ökar. Åtta av tio är rädda för stöld av personlig information i sociala nätverk – men vi svenskar är mindre oroade än andra.

Användarbasen för sociala medier ökar kraftigt, inte bara i världen utan också i Sverige. Enligt Facebooks egna färska siffror är vi nu över 3 miljoner aktiva svenskar som mer eller mindre regelbundet använder tjänsten. Twitter och framför allt antalet svenskar på Twitter är omdebatterat men enligt twitters egen statistik (och med hjälp av beräkningar från socialamedier.se) så ska vi snart vara över 300 000 svenska användare.

Vi tillbringar allt mer tid på sociala webbtjänster, den delen av våra liv bli allt viktigare och vi blir mer och mer villiga att låta våra liv och vår person bli transparenta för den breda allmänheten.

Samtidigt är våra exponerade personuppgifter hetstoff i media och det skrivs spaltmeter dagligen i svensk press, både om riskerna och om hur vi bäst skyddar oss mot cyberkriminella. Frågan är då hur oroliga vi egentligen är och om det i så fall påverkar våra nätmönster?

I dagarna släppte RSA en undersökning med titeln 2009 Online Security Survey där man presenterar tankevärda och till viss del oroande siffror på hur konsumenter upplever säkerheten på internet.

Jag törs nog säga att det är allmänt känt idag att sociala medier i ökande utsträckning utgör en bas för kriminella som vill starta phisingattacker, sprida skadlig kod eller stjäla personlig information om användare (20 procent av attackerna på internet riktar sig specifikt mot sociala nätverk enligt Breach Security Labs). T.ex. har Facebook flera gånger under åren varit tvungen att rensa bland deras tredjepartsapplikationer eftersom de har innehållit skadlig kod.

RSAs undersökning visar att över 80 % är bekymrade eller mycket bekymrade över att andra ska komma åt eller stjäla deras personliga information i sociala nätverk på internet. Här är visserligen svenskarna bland dem som bekymrar sig minst, då endast 64 procent av oss uppger att vi känner denna oro. Men trots det så kan man inte kalla dessa siffror för någonting annat än en förtroendekris för sociala medier i allmänhet.

Grunden för hela affärsmodellen kring sociala medier är ju att användaren ska dela med sig så mycket som möjligt om sig själv och att de aktivt skall arbeta för att bredda sina nätverk. Givetvis påverkar oron för säkerheten deltagandet, vilket också undersökningen visar (över 33 % ändrar sina beteenden på internt p.g.a. rädsla). Det har t.o.m. gått så långt att sju av tio svenskar kan tänka sig att använda säkrare identifieringsmetoder om det skulle erbjudas, som t.ex. en koddosa. Skulle detta införas så är jag övertygad om att det skulle innebära döden för all social media.

Så hur löser vi problemet. Jag har själv tyvärr inget svar på det. Det finns idag en del olika varianter på centraliserade system för inloggning, ett av flera som är värt att nämna är OpenID. Tyvärr lider även dessa av brister. Men kanske är det ändå rätt väg att gå. Det är alltid enklare att befästa en front än flera, det är historien i sig själv ett bevis på.