Etikettarkiv: företag

Samla in pengar eller ta betalt på internet

Vill du börja sälja eller säljer du kanske redan varor på internet via faktura. Du vet väl om att du enkelt och billigt kan integrera olika betallösningar på din webbsida/webbshopp som hanterar dina betalningar åt dig. Tidigare har jag använt mig av paypal.com men nu finns också den svenska varianten, Payson. Via dem kan du på ett enkelt sätt och få tillgång till Visa, MasterCard, internetbankerna samt fakturabetalningar med ett avtal och en integration. Läs mer om Payson här www.payson.se

Du kan också enkelt använda Paysons betalknapp för att samla in bidrag, medlemsavgifter eller andra kostnader till din webbplats. Här kan du läsa mer om Paysons betalknapp www.payson.se/tjänster/betallänk

Flera av de stora webbshopparna som är utvecklade till WordPress stödjer redan payson som betallösning. Några exempel är WP e-commerce, eShop och Woo Themes webbshopps-teman. Mer finns att läsa på paysons webbsida. Lycka till med försäljningen.

Vinn en iPad på City Network

Jag vet att det var ett tag sedan jag postade något nytt på bloggen. Jag jobbar med sociala medier till vardags på riksdagen och som ni kanske känner till så är det valrörelse. Det har tagit all min tid, tyvärr.

Anledningen till den här posten är att City Network har utlyst en tävling där bloggare som har ambitioner att bli proffs (leva på sin blogg) kan vinna en iPad. Nu vet jag inte om jag själv egentligen har de ambitionerna men att vara med i tävlingen vill jag. Vem vill inte ha en iPad?

Det här kan man vinna:

1: pris – iPad 3G, WiFi, 32GB
2:a pris – Smidig extern hårddisk på 500GB
3:e pris – Rejält SD-minneskort på 32GB

Alla finalisterna blir intervjuade, får sina bloggar uppmärksammade och erbjuds sponsrad hosting hos City Network under ett års tid.

Har du själv en blogg och vill vara med och tävla, surfa då in på tävlingssidan och läs hur du ska göra för att få vara med.

Ett tips för att lyckas i tävlingen är att följa gästbloggarna på City Network (Andreas Bard, Tommy k Johansson och Jesper Åström) som kommer att skriva om hur du bäst lyckas med din blogg.

Håll koll på prylarna med Hypezoo

Om du är som jag, lite lagom pryltokig och vill veta direkt när en ny version av just din favorit lanseras? Då är hyperzoo precis den webbtjänst som du behöver.

Tobias (PriceRunner) och Daniel Hasselrot (Atex Polypol) har utvecklat en intressant tjänst för att bevaka nysläpp av produkter. Tjänsten heter Hypezoo och med dess hjälp kan du följa hela livscykeln av en produkt, från rykten om att den kanske kommer, till verkligt släpp.

Medan du väntar kan du läsa bloggposter, pressmeddelanden och nyheter om produkten, allt samlat på hypezoo.com. Om du registrerar dig via e-post eller via ditt konto på Facebook så erbjuder de också en uppdateringstjänst som ”varnar” dig direkt då produkten lanseras. Man vill ju inte missa att vara först…

Idag finns följande produktkategorier att bevaka: mobiltelefoner, kameror och spel. Fler kategorier kommer lanseras eftersom.

Hypezoo har funnits sedan 2009 och jag vet inte riktigt hur jag har kunnat missa den. Anledningen till att jag nu skriver om tjänsten är p.g.a. ett pressmeddelande som damp ned i min e-postkorg idag med titeln ”Förhandsbokning av iPhone 4 stoppad”. Tydligen så har användare av Hypezoo kunnat förhandsbeställa telefonen innan Telenor han stänga ned erbjudandet p.g.a. för stor efterfrågan. Ett gott betyg för Hypezoo.

För att testa dess funktioner har jag registrerat en produkt som jag är intresserad av. Kan ni gissa vilken? Rätt svar, iPhone 4. Det ska bli intressant att få se hur snabb de är på att informera mig, när väl den kommer till Sverige.

Digital PR med sociala pressrum


Företag, organisationer och privatpersoner, alla pratar idag om sociala medier. Många använder sig aktivt av olika webbtjänster för att nå ut med sina budskap, men få lyckas koppla ihop sin befintliga PR-verksamhet med den digitala. Ett socialt pressrum kan vara en del av lösningen.

I dagens medielandskap där vi alla konstant bombarderas av nya budskap krävs det lite mer än pressmeddelanden och snygga whitepapers för att lyckas bryta igenom bruset. Det finns gott om evangelister för sociala medier men trots det så lever tyvärr de flesta företag kvar i det förgångna när det gäller tänket kring marknadsföring.

Ett bra exempel på det kan man se om man undersöker organisationers eller företags pressrum på deras officiella webbplatser. Oftast är det samma lika. Nyheter listas fint i en spalt, utvalda pressbilder finns att ladda ned direkt från sidan och det pressenteras några viktiga kontaktuppgifter. Visst, det är givetvis en del i PR- och pressarbetet men var är kommunikationen?

Ditt företag definieras inte längre (bara) av det som ni själva kommunicerar. Relationen till ert varumärke formas framför allt av utomstående på andra digitala platser än på er webbsida. Det är en viktig lärdom som kommunikationsavdelningarna måste ta till sig innan det är för sent. Att blunda för åsikter på internet gör inte att åsikterna försvinner.

Saker och ting håller nu sakta men säkert på att förändras. Men tyvärr är det fortfarande så att för mycket energi går åt till att diskutera huruvida Facebook, bloggar, Twitter och andra sociala medier verkligen är relevanta för företag och organisationer. Istället för att fundera så mycket borde varje sund PR-avdelning använda sig av de kanaler som nu erbjuds gratis för att skapa mervärde åt sina kunder. Glöm inte att människor idag väljer att spendera fler timmar framför datorn än vad de gör framför sin TV.

Känner du dig träffad av kritiken? Inte? Så ditt företag eller organisation tillhör en av dem som redan har förstått styrkan i att använda sociala medier i ert kommunikationsarbete? Bra. Ni diskuterar med (potentiella) kunder på Twitter, ni lägger ut virala filmer på Youtube, ni använder sedan länge fansidor på Facebook för kampanjer och ni uppmanar era anställda att blogga på arbetstid? Super! Då är det hög tid att ta ännu ett steg, att koppla samman er digitala PR med den redan befintliga. Det är dags att skapa ett pressrum på er webbsida som kombinerar pressmeddelanden och nyheter med relevanta flöden från olika sociala medier. Ett ”socialt pressrum”.

Här kommer några handfasta tips på vad jag anser att ni bör tänka på när ni skapar ert sociala pressrum. Allt kanske inte kan genomföras, men ju fler ingredienser desto bättre resultat. I slutet av artikeln kommer jag också att visa några bra exempel som man kan inspireras av.

Ett socialt pressrum

Givetvis ska ni behålla era pressmeddelanden och nyheter men länka också in bloggar och microbloggar från era anställda (filtrera på ord som specifikt rör er), lyft fram vad andra bloggar om när det gäller ert varumärke (twingly har en bra tjänst för det) och se till att det finns filmer och bilder, givetvis hämtade från stora sociala webbtjänster så som Youtube och flickr (ni ska givetvis använda samma tjänster som era kunder gör). Stanna inte vid att bara hämta bilder och filmer från era officiella konton utan låt också relaterat material följa med i flödet.

Ett bra exempel på ett företag som använder sig av relaterat material är Nookia. De väljer att i sitt sociala pressrum ta med flickrbilder från andra utomstående användare. Det enda som krävs för att få med sin bild är att den är taggad med ett varumärke från Nookia. Genom en sådan enkel lösning får de med bilder från ”verkliga” situationer där deras produkter finns närvarande. På så sätt skapas ett mervärde för besökaren/bloggaren/journalisten som besöker Nookias hemsida. Mervärdet förbättrar relationen som i sin tur ökar chansen för Nookia att få bra medial täckning på sina utspel.

När det gäller system för att hitta information i ert sociala pressrum så ska ni givetvis ha en bra sökfunktion, men ni bör också använda taggar och kategorier för att dela in ert material. Undersök bloggformatet om ni saknar inspiration för hur det ska se ut.

Tänk på att göra det så enkelt som möjligt att hitta ert företag eller organisation på andra sociala webbsidor, lägg till synliga länkar till er på Facebook, twitter, flickr o.s.v. Låt också allt material kunna delas och bokmärkas. Det finns idag färdigutvecklade ”Share this”-knappar till nästan alla webb- och bloggvertyg som ni kan använda er av. Oftast gratis dessutom.

Elextrolux låter besökaren prenumerera på nyheter via RSS eller e-postMan ska inte aktivt behöva besöka ert pressrum för att kunna ta del av information och nyheter. Erbjud era besökare en prenumerationstjänst på nyheter via RSS och e-post. Dela gärna in nyheterna i olika kategorier så att prenumeranten specifikt kan välja vilka typer han eller hon är intresserad av.

Tillåt kommentarer på allt som ni publicerar. Ett socialt pressrum blir inte speciellt socialt om det bara är ni som låter. Tänk på att svara på kommentarerna också, om ni för en öppen dialog med era besökare så stärks förtroendet och relationen till ert varumärke.

Slutligen får ni inte glömma att använda er av creative-commons-licens på allt material. Ni vill ju att bloggare och journalister ska skriva om er så varför inte underlätta för dem så mycket som möjligt.

Goda exempel

Förhoppningsvis har ni nu fått lite inspiration till hur ni ska konstruerar ett sociala pressrum till ert företag eller organisation. Lämna gärna en kommentar om ni har egna tips eller exempel.

Internet i siffror för 2009

Tillhör du en av dem som älskar statistik och siffror? Behöver du ammunition i ditt arbete med att övertyga chefen om att sociala medier inte är en övergående trend? Webbföretaget Pingdom har nu tagit fram materialet som du har väntat på.

Det är väldigt populärt att så här i början av ett nytt år blicka tillbaka på det föregående för att reflektera och ta lärdom. Givetvis behöver vi som jobbar inom IT också göra det. Google Analytics i all ära men ibland behöver vi mer och bredare information än det som våra egna statistikverktyg kan plocka fram.

Sam Nurmi, tidigare ägare av Loopia har nu via sitt nya företag Pingdom (som jag även tidigare har tipsat om) tagit fram en massiv sammanställning över internetanvändningen för 2009. Det här är verkligen intressant läsning även om det ibland kan bli överväldigande.

Exempel på siffror om sociala medier:

  • 126 million – The number of blogs on the Internet (as tracked by BlogPulse).
  • 84% – Percent of social network sites with more women than men.
  • 27.3 million – Number of tweets on Twitter per day (November, 2009)
  • 57% – Percentage of Twitter’s user base located in the United States.
  • 4.25 million – People following @aplusk (Ashton Kutcher, Twitter’s most followed user).
  • 350 million – People on Facebook.
  • 50% – Percentage of Facebook users that log in every day.
  • 500,000 – The number of active Facebook applications.

Läs hela undersökningen på deras blogg Royal Pingdom.

Twitter påverkar SJ

Tack vare alla svenskar på Twitter införs fr.o.m. i maj en ny vegetarisk varmrätt i bistron på SJ:s tåg. Här snackar vi bra arbete med sociala medier från ett företag i framkant.

Twitter är ett utmärkt kommunikationsverktyg och sakta men säkert börjar svenska företag och organisationer få upp ögonen för den kraft som det tillför deras arbete med kundrelationer. Detta gäller självklart inte alla, många är fortfarande med för att vara med, utan tanke eller strategi för hur eller varför.

Ett lysande exempel på hur man som företag eller organisation skall arbeta med twitter står SJ för. Vad de har gjort är att lägga ut en del av sin kundtjänst direkt på twitter med fasta öppettider och allt. Mellan klockan 09.00 – 16.00 sitter ett flertal medarbetare online och svarar på frågor och ger tips.

Nu senast ändrade SJ sin meny efter begäran från olika svenska twittrare:

För att kunna hantera denna typ av närvaro på Twitter använder sig SJ av samma verktyg som jag gör i mitt arbete. Tjänsten cotweet är ett gratis webbaserat samarbetsverktyg som låter flera personer administrera ett eller flera twitterkonton gemensamt. Cotweet håller också koll på specifika sökord och kan e-posta nya tweets direkt till den person som för tillfället är ansvarig.

Fantastiskt arbete med sociala medier SJ!

Du hittar @SJ_AB på twitter här. Besök dem och lär av hur de arbetar. Glöm inte att börja följa mig också, om du inte redan gör det. Jag heter naturligtvis @bywire även på twitter.