Etikettarkiv: konsument

Håll koll på prylarna med Hypezoo

Om du är som jag, lite lagom pryltokig och vill veta direkt när en ny version av just din favorit lanseras? Då är hyperzoo precis den webbtjänst som du behöver.

Tobias (PriceRunner) och Daniel Hasselrot (Atex Polypol) har utvecklat en intressant tjänst för att bevaka nysläpp av produkter. Tjänsten heter Hypezoo och med dess hjälp kan du följa hela livscykeln av en produkt, från rykten om att den kanske kommer, till verkligt släpp.

Medan du väntar kan du läsa bloggposter, pressmeddelanden och nyheter om produkten, allt samlat på hypezoo.com. Om du registrerar dig via e-post eller via ditt konto på Facebook så erbjuder de också en uppdateringstjänst som ”varnar” dig direkt då produkten lanseras. Man vill ju inte missa att vara först…

Idag finns följande produktkategorier att bevaka: mobiltelefoner, kameror och spel. Fler kategorier kommer lanseras eftersom.

Hypezoo har funnits sedan 2009 och jag vet inte riktigt hur jag har kunnat missa den. Anledningen till att jag nu skriver om tjänsten är p.g.a. ett pressmeddelande som damp ned i min e-postkorg idag med titeln ”Förhandsbokning av iPhone 4 stoppad”. Tydligen så har användare av Hypezoo kunnat förhandsbeställa telefonen innan Telenor han stänga ned erbjudandet p.g.a. för stor efterfrågan. Ett gott betyg för Hypezoo.

För att testa dess funktioner har jag registrerat en produkt som jag är intresserad av. Kan ni gissa vilken? Rätt svar, iPhone 4. Det ska bli intressant att få se hur snabb de är på att informera mig, när väl den kommer till Sverige.

Boka flygresan via twitter

Är du resenär och aktiv på Twitter? Då är du bara en tweet borta från en resebokning. Det är nämligen inte svårare än så att boka en resa via MrJets nya bokningskanal.

MrJet har tidigare visat att de är bra på att använda sociala medier i sin marknadsföring. Nu har man tagit ett nytt steg i sin utveckling och börjat erbjuda resebokningar via twitter.

För att börja boka en resa behöver du bara tweeta ett önskemål till @MrJet_BokaResa. Alla MrJets produkter, flygbiljetter, hotell, hyrbilar och paketresor, är bokningsbara. Ingen bokningsavgift tillkommer och trygghetspaketet Saferide ingår utan extra kostnad. Kanalen bemannas på vardagar mellan kl. 9.30-16.30 av MrJets resesäljare.

Den nya twitterkanalen behandlar endast resebokningar. För nyheter, tips och erbjudanden kommer MrJets vanliga twitterkanal, twitter.com/MrJet_Sverige, att fortsätta som vanligt.

Det här är verkligen ett nytt och intressant sätt att använda sociala medier. Frågan är hur effektivt det kommer att vara. Vad tror du? Kommer det här bli en använd kanal för att boka resor eller är MrJet bara ute efter bra PR i webbvärlden?

Oavsett så tycker jag att MrJets satsning är värd att hyllas. Alla innovativa idéer där företag försöker öka tillgängligheten för, och hitta nya kommunikationsvägar till sina kunder är intressanta. Nu är det bara att följa MrJets utveckling och hoppas på att det ger resultat. Bra jobbar MrJet.

Du hittar MrJets nya twitterkanal för resebokningar här: http://twitter.com/MrJet_BokaResa

Spotify inför funktionen relaterade artister


Spotify släpper inom kort den efterlängtade funktionen ”relaterade artister” till sin musiktjänst. Nu behöver du inte längre själv längre veta vad du vill ha, Spotify räknar ut det åt dig automagiskt.

Jag är ett stort fan av den svenska musik-streamingtjänsten Spotify. Jag blev tidigt premiumkund och använder nu deras tjänster både i mobilen och på min MacBook.

Spotify startades 2006 av entreprenörerna Daniel Ek och TradeDoubler-grundaren Martin Lorentzon och har sedan dess haft en explosionsartad utveckling. Det har spekulerats en hel del huruvida affärsmodellen håller eller inte, men nu verkar spekulationerna vara över. Enligt Spotify själv så har man nu 250 000 betalande kunder och antalet ökar hela tiden. Det bådar gott för den vidare utvecklingen av tjänsten.

En sak som jag länge har saknat är funktionen att automatiskt hittar liknande musik och/eller artister som redan finns i min playlist. Andra musiktjänster som t.ex. last.fm har haft det länge men av någon anledning har Spotify valt att inte inför det.

Visserligen har detta ändå varit möjligt med hjälp av externa webbtjänster men nu deklarerar Spotify i deras officiella blogg att ”relaterad musik” kommer finnas med som en officiell funktion i nästa uppdatering av programmet. Det var sannerligen på tiden.

Spotify är fortfarande i Beta och det krävs en invite för att kunna använda tjänsten. Undertecknad har 10 invites över, så om du är i behov av en så är det bara att kommentera nedan. Glöm inte att skriva rätt e-postadress.

Förtroendekris för sociala medier


En ny undersökning visar på förtroendeproblem för sociala medier när brottsligheten på nätet ökar. Åtta av tio är rädda för stöld av personlig information i sociala nätverk – men vi svenskar är mindre oroade än andra.

Användarbasen för sociala medier ökar kraftigt, inte bara i världen utan också i Sverige. Enligt Facebooks egna färska siffror är vi nu över 3 miljoner aktiva svenskar som mer eller mindre regelbundet använder tjänsten. Twitter och framför allt antalet svenskar på Twitter är omdebatterat men enligt twitters egen statistik (och med hjälp av beräkningar från socialamedier.se) så ska vi snart vara över 300 000 svenska användare.

Vi tillbringar allt mer tid på sociala webbtjänster, den delen av våra liv bli allt viktigare och vi blir mer och mer villiga att låta våra liv och vår person bli transparenta för den breda allmänheten.

Samtidigt är våra exponerade personuppgifter hetstoff i media och det skrivs spaltmeter dagligen i svensk press, både om riskerna och om hur vi bäst skyddar oss mot cyberkriminella. Frågan är då hur oroliga vi egentligen är och om det i så fall påverkar våra nätmönster?

I dagarna släppte RSA en undersökning med titeln 2009 Online Security Survey där man presenterar tankevärda och till viss del oroande siffror på hur konsumenter upplever säkerheten på internet.

Jag törs nog säga att det är allmänt känt idag att sociala medier i ökande utsträckning utgör en bas för kriminella som vill starta phisingattacker, sprida skadlig kod eller stjäla personlig information om användare (20 procent av attackerna på internet riktar sig specifikt mot sociala nätverk enligt Breach Security Labs). T.ex. har Facebook flera gånger under åren varit tvungen att rensa bland deras tredjepartsapplikationer eftersom de har innehållit skadlig kod.

RSAs undersökning visar att över 80 % är bekymrade eller mycket bekymrade över att andra ska komma åt eller stjäla deras personliga information i sociala nätverk på internet. Här är visserligen svenskarna bland dem som bekymrar sig minst, då endast 64 procent av oss uppger att vi känner denna oro. Men trots det så kan man inte kalla dessa siffror för någonting annat än en förtroendekris för sociala medier i allmänhet.

Grunden för hela affärsmodellen kring sociala medier är ju att användaren ska dela med sig så mycket som möjligt om sig själv och att de aktivt skall arbeta för att bredda sina nätverk. Givetvis påverkar oron för säkerheten deltagandet, vilket också undersökningen visar (över 33 % ändrar sina beteenden på internt p.g.a. rädsla). Det har t.o.m. gått så långt att sju av tio svenskar kan tänka sig att använda säkrare identifieringsmetoder om det skulle erbjudas, som t.ex. en koddosa. Skulle detta införas så är jag övertygad om att det skulle innebära döden för all social media.

Så hur löser vi problemet. Jag har själv tyvärr inget svar på det. Det finns idag en del olika varianter på centraliserade system för inloggning, ett av flera som är värt att nämna är OpenID. Tyvärr lider även dessa av brister. Men kanske är det ändå rätt väg att gå. Det är alltid enklare att befästa en front än flera, det är historien i sig själv ett bevis på.

Pynta ditt hem iPhonestyle

Webbare, formgivare och andra kreativa människor har ibland en tendens att älska sina arbetsverktyg nästan till absurdum. Och jag är givetvis själv en av dem. Det räcker inte med att vi omger oss av Photoshop, Facebook och Appleprodukter när vi är på jobbet. Givetvis vill vi ha referenser till dem i hemmet också.

Det här syndromet är något som meninos.us har gjort affärer på. Här kan du köpa iPhonedörrmattor, glasunderlägg som efterliknar Adobe CS 4 ikoner, lampor i sann RSS-anda eller varför inte menyerna i Photoshop eller Illustrator som kylskåpsmagneter.

Tyvärr finns bolaget i Brasilien, vilket också antagligen är anledningen till att de fortfarande existerar och inte är stämda på allt de äger och har. Detta gör att frakten sticker iväg en hel del om man köper någonting större än en musmatta.

Men som en sann evangelist för sociala medier så är jag nog tvungen att lägga en order oavsett. Vill du själv beställa så hittar du webbshoppen på: http://www.meninos.us

Bilder

Twitter påverkar SJ

Tack vare alla svenskar på Twitter införs fr.o.m. i maj en ny vegetarisk varmrätt i bistron på SJ:s tåg. Här snackar vi bra arbete med sociala medier från ett företag i framkant.

Twitter är ett utmärkt kommunikationsverktyg och sakta men säkert börjar svenska företag och organisationer få upp ögonen för den kraft som det tillför deras arbete med kundrelationer. Detta gäller självklart inte alla, många är fortfarande med för att vara med, utan tanke eller strategi för hur eller varför.

Ett lysande exempel på hur man som företag eller organisation skall arbeta med twitter står SJ för. Vad de har gjort är att lägga ut en del av sin kundtjänst direkt på twitter med fasta öppettider och allt. Mellan klockan 09.00 – 16.00 sitter ett flertal medarbetare online och svarar på frågor och ger tips.

Nu senast ändrade SJ sin meny efter begäran från olika svenska twittrare:

För att kunna hantera denna typ av närvaro på Twitter använder sig SJ av samma verktyg som jag gör i mitt arbete. Tjänsten cotweet är ett gratis webbaserat samarbetsverktyg som låter flera personer administrera ett eller flera twitterkonton gemensamt. Cotweet håller också koll på specifika sökord och kan e-posta nya tweets direkt till den person som för tillfället är ansvarig.

Fantastiskt arbete med sociala medier SJ!

Du hittar @SJ_AB på twitter här. Besök dem och lär av hur de arbetar. Glöm inte att börja följa mig också, om du inte redan gör det. Jag heter naturligtvis @bywire även på twitter.

Skobranschen blir social

Nu är det inte längre bara nyhetsföretagen som tar hjälp av twingly för att hitta bloggposter om sina artiklar och produkter. Idag lanserade skoföretaget brandos.se tillsammans med twingly, en tjänst där de låter köparen ta del av mer information (ros och ris?) via bloggosfären om företaget och om respektive produkt.

Jag tror att det här faktiskt kan vara en smart drag av brandos. De största och mest lästa bloggarna idag är ju modebloggar. Och är det något som bloggare gillar så är det ju uppmärksamhet och inlänkar. Jag kan bara önska dem lycka till och tacka dem för sin pionjärsanda.

Men förhoppningsvis stannar det inte här. Fler branscher borde släppa kontrollen och låta konsumenterna komma till tals på deras webbplatser. Vad är det företagen är rädda för? Kritik? Är det inte bättre att kunna bemöta den potentiella kritik som finns än att låta den härja fritt på andra platser på nätet?

Nej, fram för mer öppenhet. Släpp in konsumenten. Det skulle alla företag tjäna på. Eller vad anser du som läser det här?