Etikettarkiv: Sociala medier

3 sätt att arkivera dina tweets

Visste du att twitter bara sparar tweets i ungefär två veckor? Om du vill vara säker på att du för all framtid ska kunna läsa dina gamla inlägg på Twitter så gör du bäst i att arkivera dem själv. Här kommer några olika sätt som du kan åstadkomma det på.

Jag fick en fråga av en vän om jag kunde tipsa henne om hur hon skulle göra för att spara tweets på ett enkelt sätt. Hon jobbar med PR på en av Sveriges största ideella organisationer och var i behov av att kunna dokumentera och presentera resultat från kampanjer på Twitter. Om du någon gång har använt sökfunktionen på Twitter så har du kanske märkt att du bara kan söka fram inlägg som är under en och en halv till två veckor gamla. Twitters dokumentation är otydlig när det gäller hur länge du kan söka på dina tweets men de är tydliga med att du inte kan göra det för evigt.

När jag ändå hjälpte henne så tänkte jag att det kanske finns fler som är i behov av samma sak. Så här kommer några tips på hur du gör en backup på dina tweets.

The Archivist

Den här tjänsten som är utvecklad av Microsoft finns både som program till windows och som onlineverktyg. Jag har inte testat programmet (bara online då jag har mac) men vad jag har förstått så kan den exportera resultat och arkiv till olika format. http://visitmix.com/labs/archivist-desktop/

Twitter 2 pdf

Fungerar lite som the archivist men funkar också på mac. Det ser ut som att den har bättre exporteringsmöjligheter också. En varning är dock att programmet inte är det bästa om man ser ur användarsynpunkt. http://sourceforge.net/projects/twitter-to-pdf/

RSS 2 Email

Den här metoden är kanske den enklaste. Eftersom twitter erbjuder rss på alla sökningar så kan du också prenumerera på alla tweets via mail. Börja med att gå in på http://search.twitter.com och klicka på “Advanced search”. Här kan du kombinera olika typer av sökord med hashtags, datum och annat smått och gott. För att göra ännu mer avancerade sökningar så kan du själv skriva olika sökoperatorer i sökrutan. Mer information om det hittar du här. Fyll i formuläret och kicka på search. Längst upp i högerspalten på sidan som visar sökresultatet finns en knapp för att prenumerera på sökningen via RSS. Kopiera den adressen.

Gå in på http://www.feedmyinbox.com, klistra in RSS-adressen som du tidigare kopierade och fyll i din e-postadress. Efter det kommer du få ett mail per dygn med alla nya tweets. Sedan är det bara att spara dessa mail på ett säkert ställe.

Har du någon anna metod? Fyll gärna på med tips i kommentarerna.

Hyr och se film på Facebook

Idag lanserar Headweb tillsammans med SF en ny applikation där du kan hyra och titta på film direkt via Facebook.  För tillfället är utbudet väldigt begränsat (läs en film) men med tanke på potentialen så lär det inte dröja länge innan alla Headwebs filmer finns tillgängliga.

Enligt mig så är detta ett genidrag och jag är förvånad över att inte t.ex. Voddler redan har gjort samma satsning. Istället för att försöka dra in människor till sin befintliga sajt så kommer nu Headweb erbjuda samma utbud på en plattform där ”alla” redan är och som de känner sig bekväm med. Borta är plötsligt alla trösklar.

Att det dessutom kommer bli tokenkelt att sprida filmerna till sina vänner gör att detta inte kan bli någonting annat än en succé.

Jag har följt Headweb under en tid och det som är intressant med detta bolag är att de redan från start har förstått potentialen med sociala medier. Alla deras pressbilder finns för nedladdning via Flickr, de använder Newsdesk för pressmeddelanden, registrering på sajten behövs inte då de använder Facebook Connect och de håller för fullt på med att lansera sin applikation för iPhone (även om iPhone i sig inte är ett socialt media). Bra jobbat Headweb!

Kolla in Headwebs facebook-app här.

Håll koll på prylarna med Hypezoo

Om du är som jag, lite lagom pryltokig och vill veta direkt när en ny version av just din favorit lanseras? Då är hyperzoo precis den webbtjänst som du behöver.

Tobias (PriceRunner) och Daniel Hasselrot (Atex Polypol) har utvecklat en intressant tjänst för att bevaka nysläpp av produkter. Tjänsten heter Hypezoo och med dess hjälp kan du följa hela livscykeln av en produkt, från rykten om att den kanske kommer, till verkligt släpp.

Medan du väntar kan du läsa bloggposter, pressmeddelanden och nyheter om produkten, allt samlat på hypezoo.com. Om du registrerar dig via e-post eller via ditt konto på Facebook så erbjuder de också en uppdateringstjänst som ”varnar” dig direkt då produkten lanseras. Man vill ju inte missa att vara först…

Idag finns följande produktkategorier att bevaka: mobiltelefoner, kameror och spel. Fler kategorier kommer lanseras eftersom.

Hypezoo har funnits sedan 2009 och jag vet inte riktigt hur jag har kunnat missa den. Anledningen till att jag nu skriver om tjänsten är p.g.a. ett pressmeddelande som damp ned i min e-postkorg idag med titeln ”Förhandsbokning av iPhone 4 stoppad”. Tydligen så har användare av Hypezoo kunnat förhandsbeställa telefonen innan Telenor han stänga ned erbjudandet p.g.a. för stor efterfrågan. Ett gott betyg för Hypezoo.

För att testa dess funktioner har jag registrerat en produkt som jag är intresserad av. Kan ni gissa vilken? Rätt svar, iPhone 4. Det ska bli intressant att få se hur snabb de är på att informera mig, när väl den kommer till Sverige.

6 verktyg som fixar flödet (RSS)


RSS (Really Simple Syndication) förenklar verkligen dagen för oss som regelbundet följer många bloggar och nyhetssidor på nätet. Trots att det nu är år 2010 så finns det faktiskt fortfarande sidor som inte har stöd för detta. Här kommer några tips på tjänster som ordnar RSS till vilken sida som helst.

Det finns många anledningar till att älska RSS. Det underlättar givetvis enormt att kunna samla alla nya inlägg och nyheter på en och samma webbtjänst eller i ett och samma program. Tänk bara på tiden det skulle ta att behöva surfa runt på kanske 50 olika bloggar dagligen, bara för att kolla om det har skrivits något nytt. Men det finns fler fördelar med RSS. Om du inte känner till vad RSS är kan du läsa en utförlig beskrivning på Wikipedia.

Som ni kanske känner till så designar och utvecklar jag en hel del webbsidor och bloggar. Mitt förstahandsval när det gäller CMS är WordPress och jag utvecklar nästan bara till det systemet. WordPress har en väldigt bra importeringsfunktion när det gäller att automatiskt flytta över gamla nyheter och inlägg från andra system vilket underlättar mitt arbete rejält. Alla system stöds givetvis inte, men om ditt system saknas så finns alltid möjligheten att importera via RSS.

Tyvärr saknar många webbverktyg och webbsidor fortfarande stöd för RSS, speciellt de som är skapade innan 2005. Men misströsta inte, inga problem saknar lösningar. Nedan listar jag några webbverktyg som skapar ett RSS-flöde till vilken webbsida som helst.

Ponyfish
Ponyfish är ett gratis webbaserat verktyg som låter dig skapa egna RSS-flöden från nästan vilka webbsidor som helst. Allt du behöver göra är att ange adressen till den webbsida du vill göra om.

Feedmarklet (länken fungerar inte längre)
Feedmarklet fungerar på samma sätt som Ponyfish. Skillnaden är att du också kan lägga till en knapp i din webbläsare för att lägga till nya sidor på ett enkelt sätt.

Feed43
Feed43 är antagligen det bästa verktyg som jag har hittat. Det är däremot långt ifrån enkelt att använda. Antalet inställningsmöjligheter gör att det kan bli för svårt för dem som inte känner till hur man kodar webbsidor. Kan du det så är Feed43 ditt verktyg.

Page2rss
Ett gratis verktyg som fungerar på samma sätt som Ponyfish. Förutom att skapa RSS-flöden så kan verktyget också posta uppdateringar automatiskt till ditt Twitterkonto.

Feedity
Feedity är ett väl fungerande system med lite fler inställningsmöjligheter än att bara kunna ange en webbadress.

Feedyes
Feedyes är ett gratis webbaserat verktyg som låter dig skapa egna RSS-flöden från nästan vilka webbsidor som helst. Allt du behöver göra är att ange adressen.

Kommentera gärna om du vet andra tjänster som också är bra.

Nu kommer Voddler till mobilen

Den svenska underhållningstjänsten Voddler lanserar en ny applikation till Google Android. För första gången kommer nu mobilanvändarna kunna ta del av annonsfinansierad laglig Hollywood-film direkt i mobilen.

Vi kan idag lyssna på musik i mobilen via spotify, Grooveshark eller radio. Vi har tillgång till nästan alla TVprogram och vi kan läsa böcker och tidningar via olika mobila applikationer. En av de sista pusselbitarna som saknas för att mobilen på allvar ska kunna kallas ett mediecenter har varit möjligheten att titta på film. Först ut på marknaden, med ett lagligt alternativ, kommer nu Voddler med en applikation för Google Android OS.

Den nya mobilapplikationen i en version begränsad till spelning av filmtrailers provas för närvarande av en grupp Voddler användare. Senare under våren med första version i maj kommer applikationen att släppas gratis till samtliga användare.

Mobilapplikationen kommer att innehålla spelning av film och trailers samt funktionalitet för social delning av spellistor samt fjärrstyrning av PC och TV direkt från mobilen. Lanseringen kommer att ske i steg med första versionen under maj 2010. Utveckling sker också av en applikation för Android OS baserade TV skärmar för senare lansering.

Det här är verkligen ett steg i rätt riktning när det gäller mobil utveckling. Hur Voddler har lyckats kuva filmindustrin i Hollywood är ett mysterium, som hårdnackat har satt sig mot alla tidigare försök till liknande satsningar. Oavsett om Voddler har skrivit avtal under faust-liknande förhållanden eller inte så är inte jag den som klagar. Istället ser jag fram mot en liknande tjänst till Iphone, vilket inte borde dröja allt för länge.

Läs mer på Voddlers ”blogg”.

WordPress 3.0 är här

Vi har väntat, önskat och hoppats. Den har diskuterats, stöts och blötts. Nu är det äntligen dags för nästa stora steg i bloggplattformen WordPress utveckling. Från och med den 3:e april finns nu WordPress 3.0 beta 1 för nedladdning.

Det finns en mängd olika verktyg för att underlätta webbpublicering, och jag har antagligen testat de flesta (stora). Jag startade till och med min resa inom IT med att utveckla egna CMS under slutet av 90-talet. Joomla är bra, likaså Drupal men det slutar ändå alltid med att jag använder WordPress i alla de projekt som jag tar mig an.

Jag har haft det stora nöjet att få vara med på WordPress-resan från starten 2003 fram till idag. Även om det alltid är intressant med nya versioner så är det givetvis en stor händelse när jämn-tals-versionerna kommer och nu är det alltså dags för version 3. Tänk på att den här är en beta och ska därför bara användas till tester. Den skarpa versionen kommer enligt utvecklingsteamet i maj. Ladda ned WordPress 3.0 beta 1 och testa.

Några nyheter i WordPress 3.0

Twenty Ten – Nytt standardtema
Säg adjö till Kubrik och Classic, nu kommer ett nytt standardtema för alla installationer av WordPress. Twenty Ten stöder microformats, child-themes, WYSIRWYG (egen css-fil för texteditorn så att du ser hur det kommer att se ut på bloggen på riktigt) och egna bakgrundsbilder.

Custom post types
För att underlätta för användarna finns nu stöd för egna post-typer. Tidigare var alternativen inlägg eller sida. Du kan också specificera hur redigeringssidan ska se ut, vilka fält som ska ingå osv. Räkna med att få se avancerat temastöd för video och podcasts inom en snar framtid.

Bulkuppdateringar
Nu är det äntligen slut på alla tidskrävande uppdateringar av teman och plugins. I version 3.0 kan du nu uppdatera allt samtidigt, med ett klick.

Direkt stöd för multiuser
Tidigare har WordPress MU löst problemet med att inte kunna ha flera bloggar samtidigt på samma installation. I och med version 3.0 är MU och WordPress nu hopslaget till ett och samma verktyg.

Bättre menyhantering
Äntligen kan du använda drag and drop för att ändra ordningen på dina menyer.

Grattis WordPress till version-tre-dagen!

WordPress egen blogg kan du läsa om alla nyheter. Läs också WP-support Sverige, hepp 1, 2, din IT-kunskap & WordPress Guru

Komplett e-handel med WordPress

Under den senaste veckan har mitt bloggande fått stryka lite på foten. Det av en god anledning. Jag har nämligen slitit som ett djur med att få klar lanseringen av en e-handelssida byggd helt i WordPress. Med relativt enkla metoder kan du också göra detsamma.

Bloggverktyget WordPress har sedan starten 2003 haft en enorm utveckling. Både när det gäller antalet aktiva användare men också som publiceringsverktyg. Användningsområdena är idag nästintill obegränsade.

Under den senaste månaden har jag arbetat med en webbshopp för bolaget Red Planet. Det är ett mindre bolag som framför allt säljer böcker via nätet. Mitt uppdrag var att göra en schyst och lite ”radikal” design samt implementera den i ett modernt och väl fungerande publiceringsverktyg. Det finns mängder av e-handelslösningar som är baserade på öppen källkod och och som dessutom är gratis att använda. Några jag kan nämna är Zencart, osCommerce, Magento och PrestaShop. Problemet med dessa var i mitt fall att inlärningskurvan för användaren kändes något hög och att de innehöll funktioner som egentligen inte behövdes. Det kändes lite som att bygga ett slott åt en ensam person. Eftersom den sociala biten var viktig (kommentarer på produkter, sprida saker i sociala medier, möjligheten att blogga o.s.v.) föll valet, som så många gånger tidigare på WordPress.

Efter lite efterforskning hittade jag några olika varianter på plugins som skulle fungera. Vissa var lite för enkla och andra för dyra. Det som slutligen kändes mest rätt för detta projekt var WP e-commerce. Denna plugin är i grundutförandet gratis, men eftersom jag ville ha ”grid view” så valde jag att köpa guldtillägget som kostar 40$.

Nedan kan du se se resultatet, vad tycks?

WP e-commerce är späckad med funktioner och du kan i stort sätt få din butik att se ut precis som du vill. Den har en mängd integrerade betalsystem, stöd för rabattkuponger och finns på svenska. Läs listan på alla features här. Om du är ute efter en heltäckande e-handelslösning för WordPress så är WP e-commerce en plugin som du borde titta närmare på. Men det ska tilläggas att allt inte är helt smärtfritt. Det krävs en hel del arbete för att få det att fungera som man vill. Den svenska språkfilen är undermålig och även om de påstår sig ha en ”otrolig support” så brukar det ta sin tid att få svar i deras forum, om man får det överhuvud taget. Dessutom saknas dokumentation till stora delar. Men är man lite kunnig i WordPress och har tid med att finlira med kod så har jag inte hittat något plugin som är bättre.

Svensk språkfil för WP e-commerce

Här är den svenska språkfil till WP e-commerce som jag har arbetat med. Den är inte helt färdig men den är fortfarande bättre än den som finns på WP e-commerce webbsida. Ladda ned SV_sv.php.txt och döp om den till SV_sv.php. Ladda sedan upp den i /wp-content/plugins/wp-e-commerce/languages/. Om du gör ändringar eller tillägg i filen så får du gärna maila den till mig. Ditt namn och din bloggadress läggs då ut här på sidan tillsammans med den nya uppdaterade versionen.

Om du själv funderar på att starta e-handel med WordPress som publiceringsverktyg så rekommenderar jag att du testar lite olika varianter. Det är möjligt att det räcker med en enklare plugin än den jag valde. Du kanske t.om. klarar dig med vanliga paypal-knappar.

Här kommer några andra e-handelsplugins till WordPress som är värda att titta närmare på:

eShop

eShop är en e-handelsplugin som är fullspäckad med olika funktioner. Några exempel är hantering av digital försäljning, rabattkoder och stöd för WPMU. Läs mer och ladda hem eShop här.

WelCart

Welcart har inte bara en kundvagn utan har även andra funktioner som behövs för din webbbutik, till exempel orderhanterare och medlemsfunktioner. Läs mer och ladda hem WelCart här.

YAK

Yak stödjer flera viktiga funktioner för din e-handelslösning. Den hanterar digital försäljning, flera olika betallösningar och lägger upp produkterna som sidor eller inlägg. Läs mer och ladda hem YAK här.

Zingri

Zingri är en e-handelslösning som integrerar Zingri Shop på din blogg. Kräver konto hos Zingri och kostar beroende på försäljning. Läs mer och ladda hem Zingri här.

Ecwid

Ecwid är en e-handelslösning integrerar Ecwid på din blogg. Alla produkter och ordrar sparas i molnet på Amazons servrar. Läs mer och ladda hem Ecwid här.

WordPress Checkout

WordPress checkout är en väldigt enkel e-handelslösning. En kassa ingår och du kan lägga till köpknappar på inlägg och sidor. Läs mer och ladda hem WordPress checkout här.

Quick Shop

Något mer avancerad än WordPress Checkout men med samma struktur. Läs mer och ladda hem Quick Shop här.

ArtPal

En väldigt enkel lösning som lägger till köpknappar med PayPal som betallösning. Den tar också bort produkter som är slutsålda. Läs mer och ladda hem ArtPal här.