Etikettarkiv: statistik

Årets mest populära sökord

Året 2010 börjar lida mot sitt slut och i vanlig ordning presenterar idag Google de mest populära orden som vi svenskar har sökt på under året.

En intressant slutsats man kan dra av trendrapporten är att vi mer och mer använder googles sökfält istället för adressfältet när vi besöker olika webbsidor. Det blir uppenbart när man tittar på de sökningar som ökar mest under året. Varför skulle vi annars söka på webbsidor där vi inkluderar domänen?

Några andra trender som kan utläsas är att Kissie fortsätter att vara en av våra mest populära bloggare, att chatroulette inte bara var en fluga, att Swedbank är en av våra mest populära banker, att årets spel antagligen borde vara Minecraft, att svenskarnas drömresemål är storstäder som New York och Barcelona och att Tzatziki är svårt att laga hemma.

Här kommer hela listan från Google:

Sökningar som ökat mest i popularitet under 2010
1. facebook.se
2. blocket.se
3. youtube.se
4. translate
5. svt play
6. kissie
7. tv4 play
8. chatroulette
9. tankafetast
10. justin bieber

Populäraste sökorden
1. facebook
2. youtube
3. aftonbladet
4. blocket
5. hotmail
6. eniro
7. hitta.se
8. tradera
9. expressen
10. swedbank

Populäraste sökningarna från mobiler
1. facebook
2. aftonbladet
3. youtube
4. hotmail
5. google
6. eniro
7. blocket
8. hitta
9. gmail
10. expressen

Snabbast ökande sökningar på en person
1. Justin Bieber
2. Eric Saade
3. Heidi Montag
4. Kim Kardashian
5. Lady Gaga
6. Robyn
7. Maria Montazami
8. Shakira
9. Miley Cyrus
10. Taylor Lautner

Snabbast ökande sökningar på varumärken
1. Swedbank
2. Nordea
3. HM
4. Kjell & Company
5. SEB
6. Apple
7. Norwegian
8. Comviq
9. SAS
10. Clas Ohlson

Snabbast ökande sökningar inom underhållning
1. YouTube.se
2. SVT Play
3. Kissie
4. TV4 Play
5. Justin Bieber
6. Melodifestivalen 2010
7. Eric Saade
8. Minecraft
9. Idol 2010
10. Solsidan

Snabbaste ökande sökningar inom Ekonomi
1. Skattetabell
2. Swedbank
3. Skatteverket
4. Handelsbanken
5. Valutaomvandlare
6. Nordea
7. Bilförsäkringar
8. Länsförsäkringar bank
9. Moderna försäkringar
10. Forex

Mest populära semesterdestinationer
1. New York
2. Barcelona
3. Rhodos
4. Turkiet
5. Rom
6. Side
7. Madrid
8. Milano
9. Istanbul
10. London

Snabbast ökande sökningar på myndigheter
1. Trafikverket
2. Transportstyrelsen
3. Skatteverket
4. Migrationsverket
5. Försäkringskassan
6. Platsbanken
7. Polisen
8. Skolverket
9. Luftfartsverket
10. Bilprovning

Snabbast ökande sökningar på maträtter
1. Tzatziki
2. Ugnspannkaka
3. Flygande Jakob
4. Kladdkakemuffins
5. Kycklingfilé i ugn
6. Kalopps
7. Korv Stroganoff
8. Morotskaka
9. Pizzadeg
10. Kladdig kladdkaka

Mest populära sökord inom Hälsa
1. Vårdcentral
2. Apoteket
3. Fass
4. Sjukvårdsupplysning
5. Cancer
6. Folktandvården
7. Alkohol
8. Medicin
9. Karolinska
10. Diabetes

Internet i siffror för 2009

Tillhör du en av dem som älskar statistik och siffror? Behöver du ammunition i ditt arbete med att övertyga chefen om att sociala medier inte är en övergående trend? Webbföretaget Pingdom har nu tagit fram materialet som du har väntat på.

Det är väldigt populärt att så här i början av ett nytt år blicka tillbaka på det föregående för att reflektera och ta lärdom. Givetvis behöver vi som jobbar inom IT också göra det. Google Analytics i all ära men ibland behöver vi mer och bredare information än det som våra egna statistikverktyg kan plocka fram.

Sam Nurmi, tidigare ägare av Loopia har nu via sitt nya företag Pingdom (som jag även tidigare har tipsat om) tagit fram en massiv sammanställning över internetanvändningen för 2009. Det här är verkligen intressant läsning även om det ibland kan bli överväldigande.

Exempel på siffror om sociala medier:

  • 126 million – The number of blogs on the Internet (as tracked by BlogPulse).
  • 84% – Percent of social network sites with more women than men.
  • 27.3 million – Number of tweets on Twitter per day (November, 2009)
  • 57% – Percentage of Twitter’s user base located in the United States.
  • 4.25 million – People following @aplusk (Ashton Kutcher, Twitter’s most followed user).
  • 350 million – People on Facebook.
  • 50% – Percentage of Facebook users that log in every day.
  • 500,000 – The number of active Facebook applications.

Läs hela undersökningen på deras blogg Royal Pingdom.

Förtroendekris för sociala medier


En ny undersökning visar på förtroendeproblem för sociala medier när brottsligheten på nätet ökar. Åtta av tio är rädda för stöld av personlig information i sociala nätverk – men vi svenskar är mindre oroade än andra.

Användarbasen för sociala medier ökar kraftigt, inte bara i världen utan också i Sverige. Enligt Facebooks egna färska siffror är vi nu över 3 miljoner aktiva svenskar som mer eller mindre regelbundet använder tjänsten. Twitter och framför allt antalet svenskar på Twitter är omdebatterat men enligt twitters egen statistik (och med hjälp av beräkningar från socialamedier.se) så ska vi snart vara över 300 000 svenska användare.

Vi tillbringar allt mer tid på sociala webbtjänster, den delen av våra liv bli allt viktigare och vi blir mer och mer villiga att låta våra liv och vår person bli transparenta för den breda allmänheten.

Samtidigt är våra exponerade personuppgifter hetstoff i media och det skrivs spaltmeter dagligen i svensk press, både om riskerna och om hur vi bäst skyddar oss mot cyberkriminella. Frågan är då hur oroliga vi egentligen är och om det i så fall påverkar våra nätmönster?

I dagarna släppte RSA en undersökning med titeln 2009 Online Security Survey där man presenterar tankevärda och till viss del oroande siffror på hur konsumenter upplever säkerheten på internet.

Jag törs nog säga att det är allmänt känt idag att sociala medier i ökande utsträckning utgör en bas för kriminella som vill starta phisingattacker, sprida skadlig kod eller stjäla personlig information om användare (20 procent av attackerna på internet riktar sig specifikt mot sociala nätverk enligt Breach Security Labs). T.ex. har Facebook flera gånger under åren varit tvungen att rensa bland deras tredjepartsapplikationer eftersom de har innehållit skadlig kod.

RSAs undersökning visar att över 80 % är bekymrade eller mycket bekymrade över att andra ska komma åt eller stjäla deras personliga information i sociala nätverk på internet. Här är visserligen svenskarna bland dem som bekymrar sig minst, då endast 64 procent av oss uppger att vi känner denna oro. Men trots det så kan man inte kalla dessa siffror för någonting annat än en förtroendekris för sociala medier i allmänhet.

Grunden för hela affärsmodellen kring sociala medier är ju att användaren ska dela med sig så mycket som möjligt om sig själv och att de aktivt skall arbeta för att bredda sina nätverk. Givetvis påverkar oron för säkerheten deltagandet, vilket också undersökningen visar (över 33 % ändrar sina beteenden på internt p.g.a. rädsla). Det har t.o.m. gått så långt att sju av tio svenskar kan tänka sig att använda säkrare identifieringsmetoder om det skulle erbjudas, som t.ex. en koddosa. Skulle detta införas så är jag övertygad om att det skulle innebära döden för all social media.

Så hur löser vi problemet. Jag har själv tyvärr inget svar på det. Det finns idag en del olika varianter på centraliserade system för inloggning, ett av flera som är värt att nämna är OpenID. Tyvärr lider även dessa av brister. Men kanske är det ändå rätt väg att gå. Det är alltid enklare att befästa en front än flera, det är historien i sig själv ett bevis på.