Etikettarkiv: twitter

3 sätt att arkivera dina tweets

Visste du att twitter bara sparar tweets i ungefär två veckor? Om du vill vara säker på att du för all framtid ska kunna läsa dina gamla inlägg på Twitter så gör du bäst i att arkivera dem själv. Här kommer några olika sätt som du kan åstadkomma det på.

Jag fick en fråga av en vän om jag kunde tipsa henne om hur hon skulle göra för att spara tweets på ett enkelt sätt. Hon jobbar med PR på en av Sveriges största ideella organisationer och var i behov av att kunna dokumentera och presentera resultat från kampanjer på Twitter. Om du någon gång har använt sökfunktionen på Twitter så har du kanske märkt att du bara kan söka fram inlägg som är under en och en halv till två veckor gamla. Twitters dokumentation är otydlig när det gäller hur länge du kan söka på dina tweets men de är tydliga med att du inte kan göra det för evigt.

När jag ändå hjälpte henne så tänkte jag att det kanske finns fler som är i behov av samma sak. Så här kommer några tips på hur du gör en backup på dina tweets.

The Archivist

Den här tjänsten som är utvecklad av Microsoft finns både som program till windows och som onlineverktyg. Jag har inte testat programmet (bara online då jag har mac) men vad jag har förstått så kan den exportera resultat och arkiv till olika format. http://visitmix.com/labs/archivist-desktop/

Twitter 2 pdf

Fungerar lite som the archivist men funkar också på mac. Det ser ut som att den har bättre exporteringsmöjligheter också. En varning är dock att programmet inte är det bästa om man ser ur användarsynpunkt. http://sourceforge.net/projects/twitter-to-pdf/

RSS 2 Email

Den här metoden är kanske den enklaste. Eftersom twitter erbjuder rss på alla sökningar så kan du också prenumerera på alla tweets via mail. Börja med att gå in på http://search.twitter.com och klicka på “Advanced search”. Här kan du kombinera olika typer av sökord med hashtags, datum och annat smått och gott. För att göra ännu mer avancerade sökningar så kan du själv skriva olika sökoperatorer i sökrutan. Mer information om det hittar du här. Fyll i formuläret och kicka på search. Längst upp i högerspalten på sidan som visar sökresultatet finns en knapp för att prenumerera på sökningen via RSS. Kopiera den adressen.

Gå in på http://www.feedmyinbox.com, klistra in RSS-adressen som du tidigare kopierade och fyll i din e-postadress. Efter det kommer du få ett mail per dygn med alla nya tweets. Sedan är det bara att spara dessa mail på ett säkert ställe.

Har du någon anna metod? Fyll gärna på med tips i kommentarerna.

6 verktyg som fixar flödet (RSS)


RSS (Really Simple Syndication) förenklar verkligen dagen för oss som regelbundet följer många bloggar och nyhetssidor på nätet. Trots att det nu är år 2010 så finns det faktiskt fortfarande sidor som inte har stöd för detta. Här kommer några tips på tjänster som ordnar RSS till vilken sida som helst.

Det finns många anledningar till att älska RSS. Det underlättar givetvis enormt att kunna samla alla nya inlägg och nyheter på en och samma webbtjänst eller i ett och samma program. Tänk bara på tiden det skulle ta att behöva surfa runt på kanske 50 olika bloggar dagligen, bara för att kolla om det har skrivits något nytt. Men det finns fler fördelar med RSS. Om du inte känner till vad RSS är kan du läsa en utförlig beskrivning på Wikipedia.

Som ni kanske känner till så designar och utvecklar jag en hel del webbsidor och bloggar. Mitt förstahandsval när det gäller CMS är WordPress och jag utvecklar nästan bara till det systemet. WordPress har en väldigt bra importeringsfunktion när det gäller att automatiskt flytta över gamla nyheter och inlägg från andra system vilket underlättar mitt arbete rejält. Alla system stöds givetvis inte, men om ditt system saknas så finns alltid möjligheten att importera via RSS.

Tyvärr saknar många webbverktyg och webbsidor fortfarande stöd för RSS, speciellt de som är skapade innan 2005. Men misströsta inte, inga problem saknar lösningar. Nedan listar jag några webbverktyg som skapar ett RSS-flöde till vilken webbsida som helst.

Ponyfish
Ponyfish är ett gratis webbaserat verktyg som låter dig skapa egna RSS-flöden från nästan vilka webbsidor som helst. Allt du behöver göra är att ange adressen till den webbsida du vill göra om.

Feedmarklet (länken fungerar inte längre)
Feedmarklet fungerar på samma sätt som Ponyfish. Skillnaden är att du också kan lägga till en knapp i din webbläsare för att lägga till nya sidor på ett enkelt sätt.

Feed43
Feed43 är antagligen det bästa verktyg som jag har hittat. Det är däremot långt ifrån enkelt att använda. Antalet inställningsmöjligheter gör att det kan bli för svårt för dem som inte känner till hur man kodar webbsidor. Kan du det så är Feed43 ditt verktyg.

Page2rss
Ett gratis verktyg som fungerar på samma sätt som Ponyfish. Förutom att skapa RSS-flöden så kan verktyget också posta uppdateringar automatiskt till ditt Twitterkonto.

Feedity
Feedity är ett väl fungerande system med lite fler inställningsmöjligheter än att bara kunna ange en webbadress.

Feedyes
Feedyes är ett gratis webbaserat verktyg som låter dig skapa egna RSS-flöden från nästan vilka webbsidor som helst. Allt du behöver göra är att ange adressen.

Kommentera gärna om du vet andra tjänster som också är bra.

Boka flygresan via twitter

Är du resenär och aktiv på Twitter? Då är du bara en tweet borta från en resebokning. Det är nämligen inte svårare än så att boka en resa via MrJets nya bokningskanal.

MrJet har tidigare visat att de är bra på att använda sociala medier i sin marknadsföring. Nu har man tagit ett nytt steg i sin utveckling och börjat erbjuda resebokningar via twitter.

För att börja boka en resa behöver du bara tweeta ett önskemål till @MrJet_BokaResa. Alla MrJets produkter, flygbiljetter, hotell, hyrbilar och paketresor, är bokningsbara. Ingen bokningsavgift tillkommer och trygghetspaketet Saferide ingår utan extra kostnad. Kanalen bemannas på vardagar mellan kl. 9.30-16.30 av MrJets resesäljare.

Den nya twitterkanalen behandlar endast resebokningar. För nyheter, tips och erbjudanden kommer MrJets vanliga twitterkanal, twitter.com/MrJet_Sverige, att fortsätta som vanligt.

Det här är verkligen ett nytt och intressant sätt att använda sociala medier. Frågan är hur effektivt det kommer att vara. Vad tror du? Kommer det här bli en använd kanal för att boka resor eller är MrJet bara ute efter bra PR i webbvärlden?

Oavsett så tycker jag att MrJets satsning är värd att hyllas. Alla innovativa idéer där företag försöker öka tillgängligheten för, och hitta nya kommunikationsvägar till sina kunder är intressanta. Nu är det bara att följa MrJets utveckling och hoppas på att det ger resultat. Bra jobbar MrJet.

Du hittar MrJets nya twitterkanal för resebokningar här: http://twitter.com/MrJet_BokaResa

Twitter hackat – dags att byta lösenord

Har din twitteranvändare på egen hand börjat skicka ut underliga direktmeddelanden? Får du arga svar från vänner som undrar varför du har börjat sprida reklam för porrsidor? Då har du antagligen blivit utsatt för en phishingattack. Lugn, det finns en enkel lösning på problemet.

Under hela dagen igår ramlade det in en mängd direktmeddelanden (DM) från ett tjugotal olika användare på twitter. Många av dem känner jag personligen så jag vet att det inte handlar om några spamkonton.

Alla direktmeddelanden har samma tvivelaktiga innehåll:

hi, i’m 24/female/horny… i have to get off here but message me on my windows live messenger name Paris010love@hotmail.com

Av dem jag har frågat så påstår de unisont att de inte har använt sig utav någon tjänst eller tredjehandsapplikation som är kopplad till twitter. Om man vågar lita på att det är sant så finns det bara en annan förklaring, twitter har blivit hackat.

Nu tror jag inte riktigt att det sant. Vad som med största sannolikhet har hänt är att användarna har klickat på en länk i ett tidigare DM, ett så kallat phisingmeddelande. Ett sådant fick jag själv härom dagen, så här såg det ut:

haha. This you???? http://kl.am/7DGS

Om du följer länken (vilket du inte ska) så visas en falsk twittersida som ser nästintill identisk ut som originalet. Väljer du där att fylla i dina uppgifter för att försöka logga in så sparas ditt användarnamn och lösenord och skickas till personerna som vill använda ditt konto för spam.

Känner du igen något av det ovanstående så rekommenderar jag att du loggar in på ditt konto på twitter och byter lösenord. Du bör också gå in i dina twitterinställningar, välja ”connections” och klicka ”revoke access” till alla de tjänster som finns där. Efter det borde problemen vara lösta.

Läs också Tommy K J Johanssons inlägg om internetbedrägerier på sociala medier.

Sociala medier på din föreläsning

Att hålla föredrag är en hel konstform. Men det är inte allt för svårt att bli bra på den. Det är viktigt att du framstår som proffsig, kunnig inom ditt område och att du uppmanar till dialog. Vad kan då vara bättre än ett innovativt presentationsprogram som visar twitterflöden och delatagarnas reaktioner i realtid.

Alla som någon gång har hållit ett tal eller ett föredrag vet att den stora konsten är att hålla intresset uppe hos deltagarna. Det finns givetvis regler och tips som man bör (och inte bör) använda sig av. Men de klassiska knepen räcker inte alltid till. Det krävs ibland mer än bra retorik för att trollbinda sin publik.

Oavsett om man tycker om det eller inte så är presentationsverktyg så som PowerPoint och Keynote branschstandard när det gäller att visa text och bild under sitt föredrag. Man kan faktiskt åstadkomma ganska häftiga saker (glöm inte att ”less is more”) om man sätter sig ned och lär sig programmen på riktigt. Mer om det lite senare. Men det finns givetvis andra uppstickare som är värd att nämna.

Prezi är ett gratis onlinebaserat (finns som standalone också, men bara om du betalar) presentationsverktyg som har tagit sig an bild- och textvisning från ett litet annat perspektiv. Istället för att som man annars är van vid, klicka sig fram slide för slide så utgår Prezi från en enda stor bild som man sedan via banor zoomar sig in och ut i. Effekten är enkel men väldigt innovativ och den ger en professionell känsla som garanterat kommer skapa en wow-känsla hos dina lyssnare.

Titta på ett exempel på en presentation eller gå in på prezi.com och testa själv.

Att låta deltagarna vara en del av föreläsningen och tillsammans med presentatören tillföra information är ett är ett bra sätt att hålla lyssnarna intresserade. Timo Elliott från sapweb20.com har tagit fram några plugins till PowerPoint som verkligen kan tillföra interaktivitet till dina slides. De flesta har kopplingar till Twitter, t.ex. feedbacks och omröstningar (filtreras via hashtags) eller automatiskt genererade tweets vid slidebyten. Men det ingår också en ljudbaserad applådmätare som man kan ha nytta av. Allt visas också i realtid i din presentation.

Gå in på sapweb20.com och ladda ned Timo Elliots pluginpaket.

Om du är macanvändare (så som undertecknad) och använder dig av PowerPoint så fungerar det inte. Tyvärr (rätta mig om jag har fel) så saknar Macs version av PowerPoint stöd för Adobe Flash, vilket krävs för att använda Elliotts plugins. Det finns däremot ett liknande projekt till Prezi som fungerar till mac. Läs mer om det här. Det finns också applescripts för att twittra när du byter dina slides i Keynote.

Har du några tips på hur man ökar intresset från publiken vid ett föredrag? Eller har du kanske fler verktyg för att göra föredragen mer sociala? Kommentera gärna.

Screenr – en social webbtjänst för screencasts


Det har hänt vid flera tillfällen att jag har varit i behov av att kunna spela in en video som visar vad jag gör på min skärm, t.ex. när jag vill göra en guide för ett program eller liknande. De flesta program för att göra screencasts kostar tyvärr pengar och om de inte gör det så brukar istället kvalliteten vara för dålig.

Nu har jag hittat en webbtjänst som heter Screenr som är gratis och som fungerar väldigt effektivt utan att man behöver ladda ned något extra program. Det enda du behöver är ett konto på Twitter (används vid inloggning), en dator (mac eller pc), samt en modern webbläsare med stöd för Java (vilket de flesta redan har).

Hela processen från början till slut sker endast med hjälp av din webbläsare. Du kan maximalt spela in i 5 minuter men oftast behövs det inte mer. Du kan också göra flera delar om det skulle krävas. Förutom att din video efter inspelningen sparas på screenrs webbplats så kan du enkelt bädda in den på din webbplats. Du kan också ladda upp den på Youtube eller sprida länken via Twitter, direkt från screenrs webbtjänsten.

En sista intressant detalj är att screenr också fungerar utmärkt på din iPhone eller iPod Touch. Både webbplatsen och alla videos är utformad för att passa apples format.

Gå till Screenr och testa själv: http://www.screenr.com

Digital PR med sociala pressrum


Företag, organisationer och privatpersoner, alla pratar idag om sociala medier. Många använder sig aktivt av olika webbtjänster för att nå ut med sina budskap, men få lyckas koppla ihop sin befintliga PR-verksamhet med den digitala. Ett socialt pressrum kan vara en del av lösningen.

I dagens medielandskap där vi alla konstant bombarderas av nya budskap krävs det lite mer än pressmeddelanden och snygga whitepapers för att lyckas bryta igenom bruset. Det finns gott om evangelister för sociala medier men trots det så lever tyvärr de flesta företag kvar i det förgångna när det gäller tänket kring marknadsföring.

Ett bra exempel på det kan man se om man undersöker organisationers eller företags pressrum på deras officiella webbplatser. Oftast är det samma lika. Nyheter listas fint i en spalt, utvalda pressbilder finns att ladda ned direkt från sidan och det pressenteras några viktiga kontaktuppgifter. Visst, det är givetvis en del i PR- och pressarbetet men var är kommunikationen?

Ditt företag definieras inte längre (bara) av det som ni själva kommunicerar. Relationen till ert varumärke formas framför allt av utomstående på andra digitala platser än på er webbsida. Det är en viktig lärdom som kommunikationsavdelningarna måste ta till sig innan det är för sent. Att blunda för åsikter på internet gör inte att åsikterna försvinner.

Saker och ting håller nu sakta men säkert på att förändras. Men tyvärr är det fortfarande så att för mycket energi går åt till att diskutera huruvida Facebook, bloggar, Twitter och andra sociala medier verkligen är relevanta för företag och organisationer. Istället för att fundera så mycket borde varje sund PR-avdelning använda sig av de kanaler som nu erbjuds gratis för att skapa mervärde åt sina kunder. Glöm inte att människor idag väljer att spendera fler timmar framför datorn än vad de gör framför sin TV.

Känner du dig träffad av kritiken? Inte? Så ditt företag eller organisation tillhör en av dem som redan har förstått styrkan i att använda sociala medier i ert kommunikationsarbete? Bra. Ni diskuterar med (potentiella) kunder på Twitter, ni lägger ut virala filmer på Youtube, ni använder sedan länge fansidor på Facebook för kampanjer och ni uppmanar era anställda att blogga på arbetstid? Super! Då är det hög tid att ta ännu ett steg, att koppla samman er digitala PR med den redan befintliga. Det är dags att skapa ett pressrum på er webbsida som kombinerar pressmeddelanden och nyheter med relevanta flöden från olika sociala medier. Ett ”socialt pressrum”.

Här kommer några handfasta tips på vad jag anser att ni bör tänka på när ni skapar ert sociala pressrum. Allt kanske inte kan genomföras, men ju fler ingredienser desto bättre resultat. I slutet av artikeln kommer jag också att visa några bra exempel som man kan inspireras av.

Ett socialt pressrum

Givetvis ska ni behålla era pressmeddelanden och nyheter men länka också in bloggar och microbloggar från era anställda (filtrera på ord som specifikt rör er), lyft fram vad andra bloggar om när det gäller ert varumärke (twingly har en bra tjänst för det) och se till att det finns filmer och bilder, givetvis hämtade från stora sociala webbtjänster så som Youtube och flickr (ni ska givetvis använda samma tjänster som era kunder gör). Stanna inte vid att bara hämta bilder och filmer från era officiella konton utan låt också relaterat material följa med i flödet.

Ett bra exempel på ett företag som använder sig av relaterat material är Nookia. De väljer att i sitt sociala pressrum ta med flickrbilder från andra utomstående användare. Det enda som krävs för att få med sin bild är att den är taggad med ett varumärke från Nookia. Genom en sådan enkel lösning får de med bilder från ”verkliga” situationer där deras produkter finns närvarande. På så sätt skapas ett mervärde för besökaren/bloggaren/journalisten som besöker Nookias hemsida. Mervärdet förbättrar relationen som i sin tur ökar chansen för Nookia att få bra medial täckning på sina utspel.

När det gäller system för att hitta information i ert sociala pressrum så ska ni givetvis ha en bra sökfunktion, men ni bör också använda taggar och kategorier för att dela in ert material. Undersök bloggformatet om ni saknar inspiration för hur det ska se ut.

Tänk på att göra det så enkelt som möjligt att hitta ert företag eller organisation på andra sociala webbsidor, lägg till synliga länkar till er på Facebook, twitter, flickr o.s.v. Låt också allt material kunna delas och bokmärkas. Det finns idag färdigutvecklade ”Share this”-knappar till nästan alla webb- och bloggvertyg som ni kan använda er av. Oftast gratis dessutom.

Elextrolux låter besökaren prenumerera på nyheter via RSS eller e-postMan ska inte aktivt behöva besöka ert pressrum för att kunna ta del av information och nyheter. Erbjud era besökare en prenumerationstjänst på nyheter via RSS och e-post. Dela gärna in nyheterna i olika kategorier så att prenumeranten specifikt kan välja vilka typer han eller hon är intresserad av.

Tillåt kommentarer på allt som ni publicerar. Ett socialt pressrum blir inte speciellt socialt om det bara är ni som låter. Tänk på att svara på kommentarerna också, om ni för en öppen dialog med era besökare så stärks förtroendet och relationen till ert varumärke.

Slutligen får ni inte glömma att använda er av creative-commons-licens på allt material. Ni vill ju att bloggare och journalister ska skriva om er så varför inte underlätta för dem så mycket som möjligt.

Goda exempel

Förhoppningsvis har ni nu fått lite inspiration till hur ni ska konstruerar ett sociala pressrum till ert företag eller organisation. Lämna gärna en kommentar om ni har egna tips eller exempel.